Hotet mot Europas bilindustri – produktionsstopp nära
Krisen hos den nederländska halvledarleverantören Nexperia fortsätter trots den nederländska regeringens "välmenande gest" under förra veckan, då kontrollen återgavs till dess kinesiska ägare, efter att bolaget varit försatt under tvångsförvaltning. Halvledarna finns i princip i alla moderna fordon, och nu hotas europeisk tillverkning.
Volvo svarar att de inte ser någon större påverkan, men att de ”bevakar situationen”.

Kunder rapporterar att de inom kort kommer behöva produktionsstoppa verksamheter då det fortsatt är svårt att få tag på leveranser som den kinesiska bolagsdelen fortsatt inte skickar till Europa, vilket omöjliggör slutmontering och utleverans för den europeiska verksamheten, framgår av ett öppet brev riktat mot bolagets ledning i Kina från bolagets ledning i Nederländerna.
Nederländernas regering gav i förra veckan tillbaka kontrollen över chiptillverkaren Nexperia, som köpts upp av kinesiska Wingtech, till ägaren. Tvisten om bolaget har lett till bekymmer i försörjningskedjan för chip till framför allt bilindustrin. Krisen antogs nå sin ände genom nederländska regeringens eftergift, men icke.
"Nexperia försöker fortsatt nå konstruktivt samarbete med bolagets entiteter i Kina och vi efterfrågar en öppen dialog för att hitta en väg framåt så att utbudet av gods kan återupptas", skriver bolagets nederländska ledning.
Den kinesiska enheten har inte ens svarat på ett "meningsfullt vis" när händer sträckts ut både formellt och informellt, i mejl, per telefon och i föreslagna möten. Nu följer alltså tilltaget med ett öppet brev publicerat på bolagets sajt.
Tvångsadministrationen av Nexperia inleddes med anledning av att USA ändrade regler kring svartlistning av bolag, vilket medförde att den kinesiska Nexperia-ägaren Wingtechs svartlistning också kom att beröra Nexperias verksamhet. Detta ledde till att Nederländerna såg det som nödvändigt att ta till med regler från kalla krigets dagar för att säkra upp kritiska resurser under en kris, då Nexperias chip är en viktig insatsvara i vissa delar av Europas industri.
Efter detta kom dock den kinesiska regeringen att reagera med hämndåtgärder i form av att stoppa nödvändiga leveranser till Nexperia i Nederländerna från dess egen fabrik i Kina via exportrestriktioner, vilket i sin tur stoppade vital verksamhet hos det plötsligt nederländskadministrerade chipbolaget.
Volvos svar: ”Bevakar situationen”
Kontrollen över bolaget har nu alltså återgetts till den kinesiska ägaren Wingtech, men denne lyser alltså med sin frånvaro och nu rapporterar flera kunder om omedelbart förestående produktionsstopp om inte Nexperias chip börjar levereras.
Problemen hos Nexperia har redan tidigare lett till att vissa biltillverkares tillverkning rapporterat problem. Bland annat har Volvo Cars, Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz drabbats. Nexperias halvledare är av enklare slag såsom dioder och så kallade MOS-transistorer.
"Jag tror det kommer leda till fabriksstopp. Man behöver vara lite smartare än resten av ligan så att man inte är en av dem som tvingas stänga fabriker", sade Volvos vd Håkan Samuelsson i slutet av oktober, när Nexperia-krisen var i ett tidigt skede.
Lagersituationen för Nexperias chip har väntats räcka i några veckor. I ett svar till nyhetsbyrån Direkt säger lastbilstillverkaren Volvos presschef Claes Eliasson:
"Låg till ingen förväntad påverkan för oss, men vi fortsätter bevaka situationen”.
Ett snarlikt svar kommer från Volvo Cars.
"Just nu ser vi inga omedelbara risker för påverkan på vår produktion men vi följer och utvärderar såklart kontinuerligt situationen noga tillsammans med våra partners", skriver Kristin Boldemann Wester, presschef på Volvo Cars.