Jonas Malmborg: Omvärlden ser Klarna på ett annat sätt i dag
Så bekräftades ryktena som det surrats om i över en vecka. Den stora rosa shoppingbanken sätts på New York-börsen.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Bolagets finansiella rådgivare, investmentbankerna Goldman Sachs, Morgan Stanley och J.P. Morgan, har sonderat marknaden och bedömer att ett pris mellan 35-37 dollar är rimligt. Det ger en total värdering av hela Klarna på cirka 128 miljarder kronor.
Beloppet är hisnande. På tjugo år har Sebastian Siemiatkowski byggt upp ett mångmiljardbolag. Samtidigt är det betydligt lägre än den värdering som gjordes i samband med nyemissionen 2021. Då värderades Klarna till drygt 379 miljarder kronor – mer än Nordens största bank, Nordea. Men att det kan svänga fort när Klarna ska värderas bekräftades redan följande år. Då hade värderingen sjunkit med hela 82 procent till 70 miljarder kronor.
Viktigaste förklaringarna hittar vi hos två av Klarnas konkurrenter
Vad är det då som har förändrats? Har kreditförlusterna skurits ned till en bråkdel och rörelseresultatet gått från rött till svart? Har Klarna börjat spruta fram pengar som delas ut till aktieägarna? Svaret är nej. Klarna har fortfarande kreditförluster som får konservativa bankanalytiker att rynka på näsan. Men de är betydligt lägre än för tre-fyra år sedan och trenden är tydligt nedåtgående.
Så vad är det då som är så annorlunda? Svaret är omvärldsläget, eller “sentimentet” som det brukar kallas på analytikersvengelska. Omvärlden betraktar Klarna på ett annorlunda sätt i dag. Och det har sin förklaring i dels att dammet från Donald Trumps tullkaos börjat lägga sig, dels att den amerikanska tech-sektorn fortsatt tugga på till nya rekordnivåer. Men den viktigaste förklaringarna hittar vi hos två av Klarnas konkurrenter.
Kommer att vara starkt beroende av hur omvärlden betraktar liknande bolag
Förra veckan rapporterade den amerikanska betaltjänstbolaget Affirm att intäkterna under andra kvartalet steg med 33 procent. Marknaden reagerade med eufori och skickade upp aktien från 80 till 95 dollar. Ett par dagar senare tillkännagav det brittiska fintech-bolaget Revolut att man gjort en värdering i samband med en internförsäljning som uppskattade värdet på hela bolaget till 75 miljarder dollar.
Optimismen har återvänt till fintech-branschen och med dem de högt uppskruvade värderingsmultiplarna.
Hur kommer då Klarna mottas av marknaden när aktien noteras och handeln sätter igång? Kommer säljtrycket vara så hårt att priset dalar? Eller kommer efterfrågan från amerikanska investerare och pensionsfonder vara så stor att priset skickas upp med tvåsiffriga procenttal? Jag har ingen aning. Men en sak tror jag att vi har att lära av de senaste årens berg-och-dalbane-värdering i samband med nyemissioner. Klarna-aktien är inget för den räddhågsne. Och priset på aktien kommer att vara starkt beroende av hur omvärlden betraktar liknande bolag.
LÄS OCKSÅ:
Jonas Malmborg: Klarna har stått för en storslagen ”burn rate”
Klarnas ägare som säljer mest i IPO:n – se hela listan
Följ taggar
