Kraftig ökning för e-handeln – apoteken överlägsna
E-handeln går riktigt starkt.
Siffrorna för det första kvartalet 2025 påvisar den högsta ökningen sedan pandemiåret 2021 – då handelsnivån låg på en historisk nivå.
Apoteksbranschen ligger i topp.

Det är Postnords senaste E-barometer, som görs tillsammans med HUI Research, som visar utvecklingen inom e-handeln.
Totalt har hela segmentet gått upp nio procent under det första kvartalet 2025, vilket är den största uppgången sedan 2021, då pandemin låg bakom en enorm ökning av handel online.
– E-handeln går bra trots en omvärld präglad av geopolitiska spänningar. Att tillväxten är så här stark visar att digital handel har en trygg förankring i svenska konsumenters vardag, säger Ylva Staszewski, tillförordnad chef för affärsområde Paket på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
I sju av åtta branscher har siffrorna stigit under kvartalet och tar tydligt marknadsandelar från den fysiska handeln. Allra starkast ökning kan Apoteksbranschen skryta med. Där har e-handeln ökat med 24 procent. Den enda branschen som tappar är böcker och media, vars minskning uppgår till minus en procent.
"Två återkommande utmaningar för branschen är intresset för kärnprodukten, det vill säga böckerna, och kampen om konsumenternas tid", lyder förklaringen i E-barometern, som baseras på data från 97 företag och en konsumentpanel bestående av 5 000 personer.
Den internationella handeln fortsätter vara populär hos svenskarna, visar undersökningen. Hälften av de tilltråfage visar sig ha handlat från utlandet det senaste året och Kina dominerar fortsatt och Tyskland atappar mark.
Däremot visar rapporten också att hållbarhet blir allt viktigare för handelskonsumenter. Andelen som gör medvetna val i sin handel utifrån faktorer som hållbarhet, miljö och arbetsvillkor har ökat med tolv procentenheter. Detta efter att nivån legat still under flera års tid.
Rapporten påvisar också ett trendbrott. Den internationella handeln inom alla åldrar har varit uppåtgående sedan 2019, fram tills nu när unga börjar handla mindre från utlandet.
– Den växande second hand-trenden bland unga är en tydlig förklaring. De söker unika och prisvärda produkter – men hittar dem numera ofta på hemmaplan, säger Ylva Staszewski.
LÄS MER:
