Krisande spelbransch drömmer om trendbrott
Hårdnande konkurrens, svalnande intresse och massuppsägningar.
Konsol- och datorspel har varit på tillbakagång sedan pandemin, nu hoppas branschen på ett uppsving under ett år med den största lanseringen genom tiderna.


2024 blev på branschnivå ännu ett tungt år för konsoltillverkare som Sony och Microsoft-ägda Xbox och utvecklare av spel för datorer och konsoler. De spelgenrer som erbjuds för mobiltelefoner har stulit allt mer av konsumenternas uppmärksamhet från konsoler och datorer och sedan boomen under pandemiåren 2020–2021 har tiden som läggs på spel minskat med 26 procent. Samtidigt har utvecklingskostnaderna skenat sedan 2010-talet och gjort utvecklingen av påkostade premiumspel till ett allt större högriskprojekt.
Medan S&P 500 som helhet lyfte med 24 procent under 2024 halkade bolagen i spelsektorn efter rejält med en uppgång på 7 procent den 20 december, enligt Yahoo Finance.
Misslyckade lanseringar
Statistiken vittnar också om att utvecklingen av nya spel misslyckats och mötts av svalt intresse från konsumenterna. Speltitlar som kommit ut på marknaden under de senaste tre åren fick under 2023 bara 23 procent av den totala speltiden i 37 länder. Spel som var sex år eller äldre stod samtidigt för 61 procent av speltiden, enligt Newzoo.
Konsekvensen har varit en våg av uppsägningar så stor att den fått en egen Wikipedia-sida. Under 2023 och 2024 tvingades över 24 000 personer att lämna sina jobb, vilket också följde den bredare trenden med uppsägningar i Silicon Valleys techsektor.
Microsoft, som äger Xbox och utvecklar en rad speltitlar, har sagt upp över 2 000 personer och andra speljättar som Epic Games, Ubisoft och Embracer har genomfört liknande åtgärder. Svenska Embracer, som äger och förvaltar datorspel sedan 2011, var inget undantag med uppsägningar och inställda satsningar under fjolåret innan planer presenterades på att stycka upp bolaget och pc- och konsolverksamheten separerades från övriga verksamheter.
– Jag tror folk inom branschen lutade sig tillbaka och blev för nöjda under pandemin. Det fanns en bild av att de goda tiderna aldrig skulle ta slut, sa spelutvecklaren Take-Twos vd Strauss Zelnick till IGN i februari 2024.
"Kan bli spelet som räddar branschen"
Redan 1983 drabbades branschen av en första, och betydligt mer dramatisk krasch, som i Japan blev känd som Atari-chocken. 97 procent av intäkterna från en marknad som mättades efter överetableringar försvann. En branschomsättning på omkring 30 miljarder kronor föll till omkring 1 miljard inom loppet av två år. Vändningen kom med lanseringen av Nintendos NES-konsol 1985.
Nu ställs hoppet för att komma ur den rådande krisen till att lanseringen av Grand Theft Auto 6 ska lyfta branschen.
Den officiella trailern för spelet publicerades den 4 december och hade på nyårsafton setts 230 miljoner gånger och slog Youtube-rekord för antal visningar under ett dygn. Föregångaren i spelserien, som släpptes 2013, har köpts av över 200 miljoner spelare och är enligt IGN det tredje mest sålda spelet genom tiderna efter klassikern Tetris och svenskdesignade Minecraft.
GTA 5 har hittills genererat intäkter på över 100 miljarder kronor och befinner sig tio år efter lanseringen fortfarande på topplistor över försäljning i bland annat Storbritannien. GTA 6 beräknas av marknadsanalytiker kunna sälja i upp till 250 miljoner exemplar.
Aktieanalytiker tror på uppsving
Precis som tidigare upplagor är spelet kraftigt försenat. Lansering beräknas just nu till hösten efter att över 20 miljarder kronor lagts på att utveckla det under de senaste åren.
– GTA 6 kan bli spelet som räddar branschen, det är spelet som behövs för att återfå förtroendet. Det är ett fenomen, inte bara ett tv-spel – en kraft som definiera en kultur, säger den brittiske branschkonsulten George Osborn till Indy100.
– Det måste bli en hit och nivån på succén kommer att säga mycket om hur marknaden för konsol och dator kommer att se ut under kommande 5–10 åren.
Take-Two Interactive, som äger studion Rockstar Games, har sedan en toppnotering på Nasdaq i januari 2021 genomgått ett kursfall på över 50 procent för att sedan vända uppåt och få ordentligt fart i takt med att lanseringsplanerna för GTA 6 konkretiserats och offentliggjorts. Sedan i höstas är Take-Two upp 25 procent.
2025 erbjuder enligt analytiker och branschrådgivare efterlängtad potential för tillväxt.
"Nya titlar för 2025 – särskilt GTA 6 – och lanseringen av (den bärbara spelkonsolen) Nintendo Switch 2 bör säkra en grundnivå för tillväxt i branschen", skriver analysfirman Ned Davis Research enligt Yahoo Finance och pekar ut bland annat Assassin's Creed Shadows, Monster Hunter Wilds och Fable 4 som fler anledningar till optimism under året.
Ned Davis Research ser även positivt på de besparingar de senaste årens uppsägningar i branschen lett till samtidigt som framsteg inom artificiell intelligens väntas leda till minskade utvecklingskostnader framöver.
"Uppsägningarna lade grunden för förbättrade marginaler", skriver Ned Davis Research.
LÄS MER: Roblox trendsättare för världens datorspelare
LÄS MER:
