Lana vs Ethel – popbråket

Lana Del Rey mot Ethel Cain: Instagramsvar, disslåtar och fans i fullt krig – är detta popvärldens egen Kendrick Lamar vs Drake?

Från myter till rivaler: Ethel Cain och Lana Del Rey. Foto: TT Nyhetsbyrån / EFN
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Vem hejade du på i fjolårets fejd mellan Kendrick Lamar och Drake? Den politiskt medvetne, Pulitzerbelönade poeten från Compton eller den kanadensiske häradsbetäckaren som slog igenom i en töntig high school-tv-serie?

Innan bråket satte i gång skulle jag ha svarat Kendrick Lamar. När det pågått ett tag – och Drake gjort låtar om att Kendrick Lamar slog sin fru medan Kendrick Lamar pekat ut Drake som pedofil – tyckte jag lika illa om båda två. De lät mest gnälliga och kränkta.

Kendrick Lamars disslåt Not like us må ha vunnit fem amerikanska grammys, men den är sömnig jämfört med Hit ’em up, 2Pacs klassiska råsop mot Biggie Smalls. I den var 2Pac så arg att han mordhotade folk som han inte ens träffat, exempelvis rapduon Mobb Deep som han hånade för att en av medlemmarna led av en kronisk blodsjukdom. Till och med 2Pacs vänner tyckte att han gick för långt, men Mobb Deep svarade: ”2Pac dissar oss! Nu kommer vi äntligen att sälja skivor!”

Till och med 2Pacs vänner tyckte att han gick för långt, men Mobb Deep svarade: ”2Pac dissar oss! Nu kommer vi äntligen att sälja skivor!”

Och pengarna är förstås ett skäl till att artister bråkar med varandra. Drakes och Kendrick Lamars konflikt nådde långt utanför deras vanliga lyssnare. De sammanlagda intäkterna från disslåtarna blev, enligt Billboard, över 15 miljoner dollar (varav det mesta gick till Kendrick Lamar).

Kanske hade Lana Del Rey pekuniära förhoppningar när hon häromveckan gav ett tjuvnyp till sångerskan Ethel Cain. Hon delade en snutt av sin nya låt Track 13 som innehöll raden ”Ethel Cain hated my Instagram post, think it’s cute reenacting my Chicago pose” – vilket syftade på när Lana Del Rey för fyra år sedan tog en bild ihop med sin dåvarande pojkvän, artisten Jack Donoghue, utanför ett fängelse i Chicago, varpå Ethel Cain spred en bild där hon också poserade bredvid Jack Donoghue (som höll armen runt hennes midja).

Efter att ha presenterat sin nya låt skrev Lana Del Rey på Instagram att Ethel Cain hade hånat hennes vikt, sagt hemska saker bakom hennes rygg och försökt ta sig in i hennes privatliv.

Så vem hejar du på? Den melankoliska, miljonsäljande popdrottningen som byggt upp det senaste decenniets mest imponerande låtskatt? Eller den yngre, lika ledsna sångerskan som med debuten Preacher’s daughter blev den första transpersonen att ligga tio-i-topp på amerikanska albumlistan?

De delar en förkärlek för dåsig sång och sydstatsmisär (frikyrkor, skjutvapen, truckerkepsar), men medan Lana Del Rey kommer från den övre medelklassen växte konkurrenten upp i ett inskränkt baptisthem på vischan. Fansen tycker att det gör henne mer äkta, trots att båda två bygger en image av amerikanska myter: Ethel Cain valde sitt artistnamn för att låta som en äldre kvinna i en southern gothic-novell av Flannery O’Connor, Lana Del Rey valde sitt för att flörta med klassisk Hollywoodglamour.

De delar en förkärlek för dåsig sång och sydstatsmisär (frikyrkor, skjutvapen, truckerkepsar), men medan Lana Del Rey kommer från den övre medelklassen växte konkurrenten upp i ett inskränkt baptisthem på vischan.

Än så länge är det inte mycket till bråk: Ethel Cain har bara svarat med en bild som visar att Lana Del Rey blockat henne på Instagram. Men supportrarna drabbar förstås samman i kommentarsfälten. Ethel Cain anklagas för ”bodyshaming” (som det heter på wokeiska när man mobbar överviktiga). Lana Del Rey kritiseras för att hennes make, en träskjägare från Louisiana, har delat ett transfobiskt inlägg och eventuellt är republikan. Invektiv varvas med analyser som ”detta är ett Kendrick vs Drake för vita kvinnor som hänger på Tumblr och har kaksmulor i sängen” och ”nu slåss tjejerna som gör musik för manodepressiva lolitor på benzo”.

Trätosystrarna tycks ha fått var sin känd rappare i ringhörnan: Nicki Minaj skriver att hon håller på Lana Del Rey medan Azealia Banks påstår att alla som gaddar ihop sig mot Ethel Cain är transfober. Med tanke på att Azealia Banks så sent som i juli skrev att alla som är gay eller trans behöver vård är det en oväntad kommentar.

Mer väntat är att detta bråk kommer precis när Lana Del Rey och Ethel Cain är aktuella med nya skivor. Det återstår att se om de kan slå mynt av sitt slagsmål.

Kulturellt kapital

Occrasy, Hold it on (ep) Garageslammer från Borlänge i rakt nedstigande led från Mando Diao.

Anna von Hausswolff & Iggy Pop, The whole woman (singel) Sakral. Transcendental. Monumental. Årets duett.

Wolf Alice, The clearing (album) Briljant britpop med ett eko av Queen och Kate Bush.

Fredrik StrageProgramledare och musikjournalist EFN
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;