Lyft för klädhandeln i november

Klädhandelns försäljning steg med 7,5 procent i november, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln steg med 1,0 procent.
Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.

Julhandel Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, noterar att november markerar starten på julhandeln och att många konsumenter inledde sina julklappsinköp i samband med att Black Month inleddes.

"Trots ett generellt uppsving i modehandeln och att vintern närmar sig rapporterar många av våra medlemsföretag en dämpad försäljning av ytterplagg, vilket sannolikt är en följd av det milda vädret", säger hon.

Dämpad utveckling i fysisk butik

Modehandeln fortsätter att utvecklas olika starkt i butik respektive online. Den fysiska handeln visade en mer dämpad utveckling. Klädförsäljningen i butik ökade med 3,6 procent medan skoförsäljningen minskade med 1,7 procent.

E-handeln stod däremot för betydligt större tillväxt. Klädförsäljningen online ökade med hela 17,2 procent och skohandeln med 14 procent.

Ackumulerat under perioden januari till och med november ökade klädhandeln med 3,4 procent i årstakt, medan skohandeln var upp 3,9 procent.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;