Franska LVMH rusar tvåsiffrigt – sektorn lyfter
Det franska lyxvarumärkeskoncernen LVMH rusar 12 procent på onsdagen efter att oväntat ha rapporterat en återgång till tillväxt under tredje kvartalet.

LVMH:s intäkter ökade med 1 procent på organisk basis, vilket bröt en trend med två kvartal av nedgång, rapporterade bolaget sent på tisdagen. Försäljningen inom alla divisioner överträffade analytikernas förväntningar, inklusive den viktiga mode- och lädervaruenheten som minskade med 2 procent, vilket var mindre än väntat.
”Vi ser resultaten som ett steg i rätt riktning,” skrev RBC Capital Markets-analytikern Piral Dadhania i en kommentar enligt Bloomberg.
Lyxbolaget, som har varumärken som Louis Vuitton, Dior, Fendi, Celine, Loro Piana och Tiffany & Co, lovade även att befästa sin ledande position inom den globala lyxmarknaden.
LVMH rusade nära 12 procent i Paris medan Kering och Hermes var upp med 7,8 respektive 6,3 procent. Prada ökade samtidigt med 7 procent i Hongkong under morgonen medan Burberry var upp 5,7 procent i London.
