Prenumerera

Målet: Över Atlanten på 3,5 timmar med ”Concordes son”

Boom Supersonics XB-1 – planet som kallas för ”Concordes son” – har sprängt ljudvallen.
Testflygningen är ett steg på vägen mot återupptagandet av passagerarflygresor över Atlanten på under fyra timmar, något som nerlagda Concorde tidigare genomförde.

Marcus Wallén
Marcus WallénE-tidningschef EFN
boom supersonic xb-1
Rekordflygningen genomfördes i tisdags. Foto: Boom Supersonic
Publicerad: 29 jan. 2025, 10:16Uppdaterad: 29 jan. 2025, 10:38
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Testflygningen skedde i tisdags, den 28 januari, då XB-1 lyfte från flygfältet i Mojaveöknen i Kalifornien, rapporterar LiveScience.

XB-1 briljerade direkt och gav prov på förmåga att klara extremt branta stigningar. Planet nådde 34 100 fot på bara några minuter. Sedan genomfördes kontroller och säkerhetsmätningar innan det var dags för eldprovet, det där ”Concordes son” skulle spränga ljudvallen.

Som mest nådde planet 1,1 Mach – motsvarande 1,1 gånger ljudets hastighet och 1358 kilometer i timmen – under testflygningen.

Detta är det första plan som har utvecklats av ett oberoende företag och som enbart är avsett för civila ändamål som lyckats med bedriften. Föregångaren Concorde, som alltså tidigare gjort samma sak, utvecklades nämligen i samarbete med de franska och brittiska regeringarna. Detta gäller även överljudspassagerarplanet Tupolev Tu-44, som designades med stöd från högsta Sovjet och var i drift 1968–1999.

Bilder från rekordflygningen. På 2030-talet beräknas överljudsplanet Boom Overture kunnas sättas i reguljär trafik. Foto: Boom Supersonic

Värdefull data

XB-1:s överljudsflygning – som livestreamades av Boom Supersonic – pågick bara under ett par minuter eftersom det tilldelade flygrummet över öknen var begränsat. Hela flygturen varade i 34 minuter.

I luften testades även planets manöverförmåga. XB-1 är designad på ett sätt som minskar luftmotstånd, håller flygkroppen stabil och förhindrar skador. Planet är utrustat med tre Symphony-motorer. När det kommer till teknologin har mycket designats ”in house” av Boom Supersonic.

– Vi har samlat in riktigt värdefull data, konstaterade testingenjörschefen Nick Sheryka under livestreamen.

En sak som skiljer planet från Concorde är att det inte finns något behov av en nerfällbar nos som den hos föregångaren.

Minns du Concorde?
De första militära överljudsplanen kom i mitten av 1950-planet. 1962 enades England och Frankrike om att dra igång det prestigeprojekt som skulle bli Concorde. Det tog många år innan Concorde började gå i reguljär trafik och utvecklingskostnaderna skenade.
Premiären skedde 1976 då planet sattes in i reguljär trafik för första gången. Bara 20 plan byggdes dock för British Airways och Air Frances räkning.
Den 25 juli 2000 kraschade ett Concorde-plan. Samtliga ombord omkom. Concordeplan togs ur trafik för att kontrolleras och stod under lång tid stilla. Planets sista passagerarflygningar gjordes den 24 oktober 2003.

Snabbt över Atlanten

Testet innebär att vi befinner oss ett steg närmare förverkligandet av ett av företagets stora mål – byggandet av passageraröverljudsplanet Boom Overture, som är tänkt att börja gå i reguljär trafik någon gång under 2030-talet.

Om Boom Supersonic når sina mål kommer vi att kunna flyga över Atlanten på en tid under fyra timmar, kanske så snabbt som på tre och en halv timme. Och en resa mellan San Francisco och Tokyo skulle bara ta sex timmar.

Priset på en biljett för en resa mellan London och New York beräknas komma att kosta cirka 55 000 kronor, vilket är att jämföra med Concordes pris, där resorna landade på över 200 000 kronor i dagens penningvärde.

130 stycken Boom Overture har förbeställts, bland annat av American Airlines och United Airlines, skriver Daily Mail.

Nya överljudstester är planerade att genomföras nästa vecka.

MER OM FORSKNING: Kinas ”sol” slår rekord – jagar obegränsad energi

MER OM FORSKNING: Världens största guldfynd hittat – värt 870 miljarder

MER OM FORSKNING: Sverige – en potentiell stormakt på sällsynta jordartsmetaller

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;