Norge mot strömmen – köper Tesla som aldrig förr
Teslas försäljning i Europa har störtdykt sedan Elon Musk engagerat sig i Donald Trumps presidentkampanj. Men ett land går mot strömmen – Norge.

I juni ökade försäljningen av Tesla bilar i Norge med 54 procent, och i maj med hela 213 procent. Det rapporterar CNBC.
Christina Bu, generalsekreterare för norska elbilsföreningen, menar att Tesla har varit väletablerat i Norge i flera år, men att populariteten för den uppgraderade versionen av suv-modellen 'Y' är en av huvudanledningarna till den senaste tidens försäljningsökning.
Modellen tros vara särskilt attraktiv i just Norge pågrund av sitt konkurrenskraftiga pris i kombination med att den tillfredsställer behovet av stort bagageutrymme, hög markfrigång, fyrhjulsdrift och dragkrok.
Tesla-försäljningen i Europa rasar
I Tyskland var försäljningen av Teslabilar i juni hela 60 procent lägre än föregående år. Och enligt ACEA, Europeiska biltillverknings organisationen, föll bolagets bilförsäljning i Europa för femte månaden på raken i maj.
Varumärket har varit på fritt fall sedan Elon Musk valde att engagera sig i Donald Trumps presidentvalskampanj, till vilken han bland annat skänkte 300 miljoner dollar. Sedan presidenten tog plats i vita huset har Trump fått i uppdrag att leda effektiviseringsprojektet DOGE.
Men i maj lämnade Elon Musk vita huset med buller och bång, efter att ha kritiserat Trumps ekonomiska politik.
Diskussioner om Musk även i Norge
Enligt Christina Bu har Elon Musks politiska aktivitet inte gått onoterad förbi i Norge heller, och ett upphov till en diskussion om att köpa, eller inte köpa, en Tesla. Ändå säljs de som smör, och en del av anledningen är landets ledande ställning i den gröna omställningen. Norge är på väg att bli det första landet i världen att helt och hållet radera ut bensin- och dieselbilar från sin nybilsmarknad.
– Jag tror att det är en kombination av flera saker, men det är politiken som har drivit det här framåt, säger Norges biträdande transportminister Cecilie Knibe Kroglund till CNBC.
– Vi har en hel del incitament att köpa elbil, både skatteincitament, användarincitament och infrastruktur. Men politiska beslut är det viktigaste verktyg som vi har använt för att driva den här utvecklingen, tillägger hon.
Följ taggar
