Trots svaga lastbilssiffran – bank ser ljusning
Orderingången för tunga lastbilar i USA steg i september jämfört med månaden innan, men ligger fortsatt långt under fjolårets nivåer. Det var dock en uppgång från augusti.
”Förbättringen jämfört med föregående månad i orderingången på klass 8 var förväntad, men ändå en bit över investerarnas förväntningar”, skriver Citi i en kommentar.

Jämfört med september månad i fjol sjönk därmed orderingången 44 procent. Det var dock en betydande uppgång från augusti månad 2025 var den preliminära orderingången 13 200 fordon.
Säsongsjusterat uppgick Class 8-order till 18 800 enheter i september och gav en säsongsjusterad årstakt om 225 000 enheter. På en sex- och tolvmånadsbasis fortsätter order att trenda nedåt, kommenterar den inflytelserika prognosmakaren ACT.
Fraktraterna fortsätter att ligga under inflationsnivåer, och med tullar och framtida besked från amerikanska miljömyndigheten EPA gällande utsläppsreglering står industrin för utmaningar, noterar Carter Vieth, analytiker på ACT.
EFN har tidigare rapporterat att ACT varnar för att 2026 kan bli det svagaste året för lastbilsmarknaden sedan finanskrisens efterdyningar.
Citi: Övergripande trenden svag
Investmentbanken Citi bedömer att ACT:s septemberstatistik över orderingången på tunga lastbilar på den nordamerikanska marknaden, som är en viktig marknad för Volvo, kom in aningen bättre än marknadens förväntningar.
Det framgår av en kommentar.
"Givet den typiska säsongsvariationen och att tillverkarna (OEM:er) öppnade sina orderböcker i september, anser vi att förbättringen jämfört med föregående månad i orderingången på klass 8 var förväntad, men ändå en bit över investerarnas förväntningar", skriver Citi.
De preliminära ordersiffrorna antyder att orderstocken för klass 8 ökade med cirka 4 700 enheter jämfört med föregående månad, enligt Citi.
"Även om den sekventiella förbättringen i både order och orderstock är uppmuntrande, är den övergripande ordertrenden fortsatt svag, vilket bekräftas av den fortsatt nedåtgående trenden i klass 8-nettoorder på en 12-månaders säsongsjusterad årstakt (SAAR), som nu ligger på den lägsta nivån på tre år", skriver investmentbanken.
Den senaste tidens rapporter från åkerier och nya tullbesked gör det fortfarande svårt för Citi att se någon större förbättring i efterfrågan eller produktion av lastbilar under de kommande 6–12 månaderna, enligt kommentaren.
”Inte lika svagt som befarat”
Kepler Cheuvreux är inne på samma spår i ett morgonbrev på fredagen.
"Sammantaget var utfallet för ACT:s septemberorder svagt, men kanske inte lika svagt som befarat, även om det är en nedgång på 40 procent i årstakt. Den politiska turbulensen, handelskriget och osäkerheten kring implementeringen av EPA27 har en negativ påverkan på efterfrågan på lastbilar", skriver Kepler som upprepar sin köprekommendation för Volvo med en riktkurs på 300 kronor.
"Fortfarande en låg siffra"
En analytiker, som vill vara anonym, säger att uppgången var väntad.
– Det var väntat att det skulle gå upp men det är fortfarande en låg siffra, säger personen till EFN.
Paccar, Volvos amerikanska konkurrent, handlades upp en dryg procent på Nasdaq efter orderingångssiffran.
Följ taggar
