Pendeln slår tillbaka – så här kommer det fortsätta
Efter Eli Lillys rapport och studiedata slår pendeln tillbaka i Novo Nordisk favör.

Eli Lilly släppte idag sin Q2-rapport där försäljningen ökade 38 procent. För Mounjaro (diabetes) och Zepbound(obesitas) som Novo primärt konkurrerar med var ökningarna 68 samt 172 procent. Sekventiellt från Q1 var ökningarna 35 samt 46 procent. Helårsprognosen höjdes också till en försäljning som väntas uppgå till 60-62 miljarder dollar (tidigare 58-61) för hela bolaget.
För marknadsandelarna på den amerikanska marknaden ökade Eli Lilly med 3,8 procentenheter från Q1 till 57 procent i slutet på Q2, mot Novo på 42,5 procent.

Rapporten var bättre än väntat men marknaden blickar som bekant framåt och där var studien på orforgliporon, som är Lillys kandidat som viktminskningspiller, en viktig datapunkt. Studien visade på en viktminskning på 7,8-12,4 procent, beroende på dos, jämfört med 0,9 procent för placebo efter 72 veckor. Det var lägre än förväntningarna och det är nu tveksamt om Lilly ens sitter i förarsätet inom pillerracet. Novos studie med oral semaglutid 50 mg nådde nämligen 15 procents viktminskning i Oasis-studien efter 68 veckor. Bieffekterna var i linje med injicerbara alternativen som nu finns på marknaden, men med klart lägre viktminskning då.

Precis som för Novo då Cagrisema-studien presenterades med något lägre viktminskning än väntat så rasar alltså Eli Lillys aktie idag medan Novo stiger. Såhär kommer det nog fortsätta i takt med att marknaden ständigt väger styrkeförhållandena bolagen emellan med nya preparat. Fler studier är också att vänta för såväl piller som injicerbart men idag konstaterar vi att Novo tog ett stort steg framåt efter många motgångar.
Följ taggar
