Volvo öppnar fabrik för självkörande lastbilar
SÄFFLE. Efter år av tester och prototyparbete går AB Volvo nu över till serieproduktion av självkörande lastbilar. Det sker i Säffle, där den nedlagda bussfabriken får nytt liv som nav för autonom teknik.
– Intresset på marknaden för autonoma lösningar är väldigt stort, säger Cecilia Ekström, produktchef för autonoma gruvfordon på Volvo Autonomous Solutions.
Nyligen kom beskedet om att AB Volvo ska bygga en ny grävmaskinsfabrik i Eskilstuna, med produktionsstart om två år. Men innan dess öppnar koncernen en fabrik för självkörande lastbilar – och det sker i Säffle i södra Värmland. Satsningen sker i lokaler där Volvo tillverkade bussar fram till 2013, då produktionen flyttade till Polen, och som sedan dess har varit serviceverkstad, utbildningscenter och lagerlokaler.
– Vi har en lång erfarenhet av produktion och avancerat montage, vilket gör att vi passar väldigt bra in i den här bilden, säger Thomas Persson från Volvo Buses.
Han är platschef i Säffle och basar över det 50-tal medarbetare som idag bland annat reparerar, rekonditionerar och målar om bussar. Totalt rullar omkring 400 bussar in och ut från industriområdet varje år, men framöver kommer även lastbilar att passera grindarna.
– Grundlastbilen byggs i Tuve i Göteborg och kommer sedan hit till oss, där vi monterar på allt som behövs för att kunna göra lastbilarna självkörande. Det är både mycket hårdvara och väldigt mycket mjukvara, säger Thomas Persson.
Den första självkörande lastbilen har nu i dagarna färdigställts i Säffle och under 2026 handlar det om ytterligare10-20 lastbilar. Planerna är dock att rampa upp i takt med ökad efterfrågan. I dagsläget erbjuder Volvo enbart självkörande lastbilar som en tjänst, och kunderna köper alltså ”fraktade ton” eller motsvarande.
– Det uppskattas bland annat av gruvindustrin. Exempelvis har Volvos självkörande lastbilar hittills har fraktat över en miljon ton hos Brønnøy Kalk i Norge, säger Cecilia Ekström.
Medverkande

Gäster