Volvo öppnar fabrik för självkörande lastbilar

Efter år av tester och prototyparbete går AB Volvo nu över till serieproduktion av självkörande lastbilar. Det sker i Säffle, där den nedlagda bussfabriken får nytt liv som nav för autonom teknik. 
– Intresset på marknaden för autonoma lösningar är väldigt stort, säger Cecilia Ekström, produktchef för autonoma gruvfordon på Volvo Autonomous Solutions. 

Under 2026 kommer 10-20 självkörande lastbilar att produceras i Säffle. Foto: Anders Frick
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

SÄFFLE. De första autonoma lastbilarna från AB Volvo har rullat i gruvdrift i Norge och Sverige, och bolaget går nu från prototyparbete till serieproduktion. Hittills har de självkörande lastbilarna byggts i ett prototyplabb på Volvo i Göteborg. Men där är kapaciteten begränsad och det går inte att producera fordon i större volymer. 

“Vi har slagit i taket” 

– Vi har slagit i taket i vårt prototyplabb. Nu tar vi oss från att ha byggt prototypvagnar i Göteborg till att ta oss in i ett industrisystem där vi kan producera lastbilar med den produktionskvalitet som krävs av våra kunder, säger Cecilia Ekström. 

Det är också därför samarbetet med Volvo Buses i Säffle har blivit centralt. Där finns i dag 50 anställda med lång erfarenhet av kvalificerat montage, anpassningar och specialorder. Efter att Volvos kompletta busstillverkning flyttades till Polen 2013 har anläggningen fungerat som serviceverkstad, utbildningscenter och reservdelslager. Men nu ska även kompletta självkörande lastbilar lämna grindarna i Säffle. 

Thomas Persson, platschef på Volvo Buses i Säffle.  Foto: Anders Frick

– Grundlastbilen byggs i Tuve i Göteborg och kommer sedan hit till oss, där vi monterar på allt som behövs för att kunna göra lastbilarna självkörande. Det är både mycket hårdvara och väldigt mycket mjukvara, säger Thomas Persson, platschef på Volvo Buses i Säffle. 

Sensorpaket och “mustasch” 

Att göra en lastbil självkörande kräver inte bara radar, lidar och kameror. Pärmen av sensorer måste integreras i bilen och tåla tuff drift. I gruvmiljöer består vardagen av damm, vibrationer, stötar och hård väderlek, vilket sätter krav på både hård- och mjukvara. Thomas Persson beskriver jobbet som kombinationen av traditionellt montage och integration av avancerade datorsystem. 

– Det är både exteriört och interiört som vi måste göra de här förändringarna. Vi bygger in allt på ett sätt som gör att det fungerar i verklig drift, säger han. 

En del av systemet är det som internt kallas “mustaschen” – sensorpaketet på fronten som läser av omgivningen och gör det möjligt för fordonet att navigera. 

Gruvindustrin tar täten 

Autonoma lastbilar kommer inte lanseras brett i konsumenttrafik. Volvo satsar där tekniken ger mest nytta: platser där fordon kan arbeta i 24-timmarscykler, med repetitiva körmönster och tydligt definierade rutter. Gruvindustrin är först ut, och på Brønnøy Kalk i Norge har Volvos självkörande lastbilar hittills fraktat över en miljon ton. 

Cecilia Ekström, produktchef för autonoma gruvfordon på Volvo Autonomous Solutions.  Foto: Anders Frick

I dag säljer Volvo inte den autonoma lastbilen som produkt. Istället säljer man transport som tjänst – mätt i exempelvis ton fraktat material. Kunden slipper implementeringen av teknik och får en lösning som fungerar rakt av. 

– Vi står för komplexiteten. Kunden behöver inte anpassa sin verksamhet efter tekniken. Vi hjälper dem att implementera den, säger Cecilia Ekström. 

Säffle tillbaka på kartan 

På industriområdet i Säffle kommer den autonoma satsningen inte tränga undan annan verksamhet. Thomas Persson understryker att den nya produktionen sker parallellt med dagens verksamhet. 

– De första faserna klarar vi utan att gå upp alltför mycket i bemanning, och inte på bekostnad av bussjobben som vi gör. Men att få vara med i den här utvecklingen känns väldigt värdefullt, säger han. 

Han ser också satsningen som en symbolisk betydelse: att fabriken som en gång byggde bussar åt hela Europa nu blir en del av nästa industriella epok. 

– Vi var tidigt inne i elektromobilitet inom bussar och byggde upp mycket kompetens där. Nu får vi också vara en del av den autonoma resan. Det ger oss möjlighet att ligga i framkant inom tekniken, säger han. 

Gradvis upprampning 

Den första självkörande lastbilen är nu färdigställd och under 2026 handlar det om ytterligare 10–20 lastbilar. Ambitionen är dock att rampa upp i takt med efterfrågan, och det är bland annat på grund av flexibiliteten som Volvo har valt just Säffle. 

– Det här är första steget i industrialisering av autonoma transporter. Vi bygger för kvalitet och för att kunna skala, säger Cecilia Ekström. 

Volvo, AB Volvo eller Volvo Personvagnar (Volvo Cars)?

Före 1999 var Volvo Personvagnar AB en del av AB Volvo-koncernen.

År 1999 köpte Ford upp Volvo personvagnar. I samband med detta började företaget använda det engelska namnet Volvo Car Corporation som sitt officiella internationella namn.

2010 Köpte Geely Holding Group (från Kina) upp Volvo Cars från Ford. Namnet Volvo Car Corporation kvarstod, men varumärket kommunicerades oftast som Volvo Cars.

I dag används det korta och mer moderna namnet Volvo Cars alltmer i marknadsföring och offentliga sammanhang, även i Sverige.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;