Priskrig på elbilar 2025 – då kan de bli billigare
Mellan 2020 och 2023 nästan tredubblades elbilsmarknaden i Sverige - men sedan har detta bromsat in en aning.
Och nu väntar ett priskrig inför 2025, det kan bli köparens marknad.
Men det kan löna sig att ha lite is i magen, menar elbilsexperten Erik Naessén.
Enligt Anette Myhr på Trafikanalys, som tar fram underlag för regeringsbeslut, så är prognosen att andelen elbilar i trafik ökar från 6 till 7 procent i Sverige mellan 2023 och slutet av 2024, sedan en vidare ökning till cirka 8,5 procent under 2025.
Och elbilarna kommer att bli billigare.
Anledningen till det är bland annat, att de skärpta utsläppsreglerna som gäller inom EU nästa år, nu tvingar tillverkarna att sälja fler elbilar.
Experten: Kan bli priskrig på elbilar
Experten Erik Naessén i Stockholm, som föreläser om elbilar och elbilsmarknaden, vill förtydliga läget på ett lite annorlunda sätt:
– Det har varit ett glapp där köparna och säljarna inte har mötts. Och det är därför som det har blivit för lite försäljning. Och jag tror inte att köparna är beredda att betala mer, bara för att räntorna gått ner. Biltillverkarna måste anpassa sig till vad köparna är beredda att betala.
Så ser fördelningen ut i trafiken
Styrkeförhållandet Bensinbil/Dieselbil/Elbil vad gäller bilar i trafik, har sett ut på det här sättet de senaste åren:
2020: 2,66 milj - 1,74 milj - 56 000
2021: 2,58 milj - 1,73 milj - 110 00
2022: 2,49 milj - 1,67 milj - 198 00.
2023: 2,4 milj - 1,61 milj - 292 00
(SCB:s siffror)
• För 2024 är prognosen för siffran “bilar i trafik” när året är slut cirka 350 000 elbilar (Trafikanalys).
• Bland nyregistrerade bilar så stod elbilarna för 38 procent 2023. men de har bara stått för cirka 34 procent nyregistrering hittills i år (Trafikanalys).
• Den tyska bilindustrin är hårt pressat av Tesla. Tesla Y förväntas bli den mest sålda elbilen under 2025.
• I Skandinavien har dyrare och större elbilsmodeller fallit i pris med uppemot 25 procent. Danska TV2 hade nyligen en genomgång nyligen med några slående exempel. Bland annat den gigantiska SUV:en Kia EV 9 med plats för sju personer, som hade ursprungspriset 600 000 danska kronor. Nu nere på 450 000 kronor, låt vara med lite mindre batteristorlek. Mercedes hade stora förhoppningar på modellerna EQE och EQS men sista skriket är att en WQE 299 hk har droppat i pris från 675 000 till 545 000 kronor…
“Priskriget” på elbilsmarknaden har redan nått Tyskland, en stor marknad. Volkswagens ID.3 går exempelvis att köpa för under 30 000 euro - för första gången. Även Opel har nu pressat ner sin instegsversion av Opel Astra Electric Edition under 30 000 euro. Och den tyska marknaden är givetvis större än den skandinaviska.
– Det kommer nog att bli ett “priskrig” i Sverige också. Men kanske inte att prislappen alltid sjunker, utan mer i attraktiva privatleasingerbjudanden. Och professionella visningar där man maskerar in bilens egentliga pris i leasingkalkylen.
Men de som går omkring i bilhallarna i januari 2025 kommer att se lägre priser än vad som var fallet i januari 2024?
– Ja. Men det är inte vanligt med stora utspel i januari. De kommer mestadels senare på året… men jämfört med ett år bakåt, så kommer vi att se lägre priser nästa månad. Det ser vi redan nu.
Så om man är sugen på att köpa en elbil i år, så ska man vänta till i höst?
– Ja, det skulle jag säga. Om man vill köpa en ny elbil. Sitt still i båten, Det är ganska “gungit” på marknaden just nu.
Mobility Sweden skrev redan i sin prognos för 2024 att “Den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig”.
Detta gäller dock inte på företagssidan. Tack vare lägre förmånsvärden på miljöbilar, är det skattemässigt fördelaktigt för ett företag att satsa på elbilar eller laddhybrider.
LÄS MER: Jobbar du hemifrån? – Detta kan du dra av 2025
LÄS MER: Så ökar pensionen 2025 – de är vinnare och förlorare
LÄS MER: Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”