Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”
En rad billigare elbilar är på väg att lanseras. Låga driftkostnader gör dem till spännande alternativ, kanske främst som pendlarbilar. Vi har listat fem stycken.
Tycker du att elbilarna är för dyra?
Lugn – under 2025 kommer en rad billigare modeller som i Europa lanseras med ett pris runt 25 000 Euro.
Nu ska vi inte falla i fällan att direktöversätta 25 000 Euro till 250 000 kronor. Med våra lokala skatter och avgifter ska vi i Sverige vara glada om prislapparna hamnar under 300 000 kronor. Men med tanke på elbilars låga driftkostnader är de fortfarande ett spännande alternativ, kanske främst som pendlarbilar.
Ingen av bilarna här kommer faktiskt från Kina, men det bubblar ständigt rykten om billiga bilar därifrån. En som redan säljs i Europa, men inte i Sverige, är Dacia Spring, som tillverkas av partnern Dongfeng. En annan är BYD Seagull som i Kina lanserats för under 100 000 kronor, men det är oklart om den versionen kommer till Europa. Import från Kina handlar nu mycket om tullarna, som bromsar de billigaste bilarna mest.
+ Citroën e-C3 är ett utmärkt exempel på vad som händer med priset: 23 300 Euro i Europa, 299 900 kronor här, i båda fallen för instegsversionen. Byggs på Stellantis-koncernens bottenplatta Smart Car Platform, som också är teknisk bas för Fiat Grande Panda (se längre ned). Bilen tillverkas i Slovakien och ska ha en för märkestrohetens skull speciell fjädring, i det här fallet progressiv och hydraulisk. Oklart vad detta innebär. Tekniska data imponerar inte: motorn på 113 hk ger en acceleration till 100 km/tim på 11 sekunder, medan toppfarten är 135 km/tim. Batteripaketet har en kapacitet på 44 kWh, vilket ger en räckvidd på 32 mil. Den klarar 100 kilowatts snabbladdning. Avskalad interiör, med liten ratt och liten pekskärm.
+ Fiat Grande Panda gör åtminstone mig en smula knäsvag. Jag har gillat Panda sedan den allra första modellen (särskilt 4x4) från 1980. Då var bilen ritad av legendaren Giorgetto Giugiaro och visst går mycket i i det kantiga originalet igen i den nya modellen. Lägg därtill lekfulla detaljer som FIAT pressat i plåten istället för ett emblem, en instrumentbräda formad som testbanan på taket av Fiats historiska Lingotto-fabrik i Turin, med en pytteliten modell av original-Pandan som åker runt banan. Förvaringsutrymmet, Bambox, är täckt av bambufibrer – alla som vet vad pandor käkar fattar varför. Totalt finns 13 liters förvaringsutrymme i kupén. Baksätet kan skjutas 10 cm och bagageutrymmet är hela 361 liter. Fiat Grande Panda har i el-versionen (den finns också som hybrid) ett batteri på 44 kWh och en motor på 113 hästkrafter. Räckvidden är 32 mil. Och när batteriet ska laddas finns en utdragbar laddningskabel i bilens front. Fiffigt, det också. Tillverkas i Serbien.
+ Hyundai Inster är kort (383 cm), men hög (161 cm) och marknadsförs som en liten SUV. Men den är också smal: bara 161 cm, 16 cm smalare än Renault 5 – något man bör betänka som bredaxlad svensk. Interiören är dock flexibel genom att baksätet kan skjutas fram och tillbaka 16 cm, något som ger ett bagageutrymme från 238 till 351 liter. Två batteristorlekar erbjuds: 42 kWh eller på 49 kWh och två motorer, 97 eller 115 hk. Bästa räckvidd är 35,5 mil. Batteriet kan laddas med upp till 120 kW. Priset i Europa är 24 295 euro, vilket pekar på ett pris strax över 300 000 kronor i Sverige. Tillverkas i Sydkorea, inte helt klart när bilen når svenska marknaden.
+ Renault 5 E-tech har alla förutsättningar att bli Årets Bil i Europa 2025, trots att Renault vann med Scenic E-Tech i fjol. Modellen är den första byggd på bottenplattan AmpR Small, som ger goda utrymmen (hjulbas på 254 cm) och bagageutrymme på 326 liter. Tre motoralternativ och två olika batterier erbjuds, med 40 mil som längsta räckvidd – men då stannar nog inte priset på utlovade 25 000 Euro. Inga priser är i skrivande stund klara för Sverige. Jag har inte kört bilen, men väl provsuttit den och interiören är en härlig blandning av det senaste av det senaste och retro – ta bara innertaket. Man gillar också den upplysta siffran 5 på motorhuven och de franska flaggorna ovanför strålkastarna. Och ja – bilen tillverkas i Frankrike.
+ VW ID.2/Skoda Epic/Cupra Raval kommer alla från Volkswagen-gruppen och möjligen är det inte helt korrekt att klumpa ihop modellerna, trots att en stor del av tekniken är gemensam. De ska exempelvis inte tillverkas i samma fabrik: ID.2 och Cupra Raval görs i Martorell utanför Barelona, medan Skoda Epiq görs i den förra Polo-fabriken i Navarra i Pamplona – där ytterligare en variant på ID.2 (troligen ID.2 X) ska göras. Bilarna är dock baserade på VW-gruppens MEB- bottenplatta, nu utvecklad till MEB Entry. Räckvidden för ID.2 ska bli hela 45 mil och laddeffekten är starka 350 kW. En annan imponerande uppgift: bagageutrymmet i ID.2 är 490 liter. Troligen lanseras alla tre bilar under nästa år. Prissättningen blir förstås intressant. Ett baspris på 25 000 Euro är har det sagts – men sedan då? Vilket av märkena blir billigast?
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
Läs mer om bilar av Håkan Matson:
Porsche Macan 4
Renault Scenic E-tech Iconic
Xpeng G6 Performance