Ministern efter tullhöjningen: "Positiva signaler"
Det rapporterades som att beslutet kunde få stora konsekvenser för Volvo Cars.
Nu har EU röstat att höja tullarna på elbilar från Kina.
Volvo Cars-aktien reagerade inte nämnvärt och är fortsatt upp tre procent.
Sverige avstod i voteringen och hoppas på särlösning för företaget.
– Vi har varit engagerade i frågan, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).
Beskedet kom från EU-kommissionen under fredagsförmiddagen. Där röstades det igenom att EU höjer tullarna uppemot 45 procent på import av elbilar som är tillverkade i Kina, enligt Blomberg.
Tio medlemsländer röstade för frågan, medan Tyskland tillsammans med fyra andra röstade emot. Sverige, med elva länder, la ner sig röst.
Tullarna kommer att gälla i fem år och kan uppgå till 35 procent, plus de tio procenten som redan finns, skriver Blomberg.
Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) säger till Finansmagasinet att Sveriges linje har varit tydlig från början.
– Vi har varit engagerade i frågan för att det påverkar svensk arbetsmarknad, särskilt med det här förslaget som skulle innebära att Volvo skulle få högre tullar än andra bilmärken, som Tesla, säger han och fortsätter:
– Men givet det vill vi spela boll och vara en seriös förhandlingspart och anledning till att vi tog beslutet att lägga ner rösten var för att vi har fått positiva signaler om att vi kommer kunna hitta en särlösning för Volvo Cars.
Motiveringen bakom förslaget är att kinesiska staten ger stadsstöd till sina elbilstillverkare, vilket innebär att de får orättvisa fördelar gentemot europeiska tillverkare och därmed riskeras jobb i Europa.
Det skulle därför kunna få en negativ betydelse för Volvo Cars, som redan haft en riktigt kämpigt år på börsen där aktierna har rasat med mer än 25 procent.
– Det allra bästa för Volvo Cars, för alla, vore om EU-kommisionen och Kina kunde göra framsteg och enas om ett nytt regelverk, säger Benjamin Dousa.
Efter beskedet reagerade Volvo Cars-aktie inte särskilt och är fortsatt upp tre procent.
Jan Lindroth är fristående analytiker och aktiesskribent. Han tror inte just det här tullbeskedet kommer påverka kursen mer än så.
– Det enda nya nu var ett ja, så det tror jag inte, säger han.
Han tror heller inte att Volvo Cars kommer att agera drastiskt på EU:s beslut, utan i stället avvakta.
– De lägger ju över en del av sin produktion från Kina till Belgien och det kanske man skyndar på än mer. Det är ett sätt att komma undan tullarna. Men annars så gör man nog inget drastiskt. Kina och EU kan komma överens i förhandlingarna vilket skulle kunna leda till att tullarna minskar eller försvinner.
Det är Volvo Cars taktik just nu, tror han.
– Sen är det ju frågan om priserna. Det sägs ju att marginalerna är tillräckliga för att absorbera tullarna utan att gå med förlust. Sen kanske man inte vill höja priserna och sen försvinner tullarna, så ska man sänka igen. Det blir för ryckigt.
Dagens industri har sökt Volvo Cars ledning. I en skriftlig kommentar svarar biljätten:
”Volvo Cars har noterat resultatet av dagens omröstning och tillämpningen av EU:s tullar på elbilar från Kina. Vi kommer att fortsätta med vår långsiktiga strategi att bygga våra bilar där vi säljer dem och gör i enlighet med det betydande och långsiktiga investeringar i Europa, bland annat i vår belgiska fabrik för att där börja producera den populära helt elektriska EX30 från början av 2025”, skriver bolaget.