Så kan Novo Nordisk vända kursen: ”Måste lägga om strategin”
Novo Nordisk aktie har rasat på börsen senaste året.
Med en ny vd har bolaget släppt flera positiva nyheter – är detta början på vändningen?
– Novo måste lägga om sin strategi, säger Henrik Hallengreen Laustsen, analytiker på Jyske Bank.

Positiva nyheter för hårt pressade Novo Nordisk haglar in. På måndagen skedde ett efterlängtat omslag i den danska läkemedelsjätten kursutveckling efter att EU godkänt diabetesläkemedlet Rybelsus som en behandlingsform även mot diabetesrelaterade hjärtproblem – aktien klättrade 3 procent.
På torsdagen kunde bolaget även avisera att den orala varianten av semaglutid nådde "signifikant viktminskning", och någon timme senare presenterade bolaget fördelaktig jämförande data mellan diabetesläkemedlet Ozempic och konkurrenten Eli Lilly's motsvarighet Trulicity. Aktien rusade sex procent.
Nyheterna följer på ett kursfall på över 60 procent sedan i fjol.
Enligt analytikern Henrik Hallengreen Lautsen räcker dock inte ett fåtal goda nyheter för att vända kursutvecklingen. Novo Nordisk måste anpassa sig till en marknad som kommit att utvecklas i en oväntad riktning.
– Novo måste lägga om sin strategi. De har blivit överraskade av marknadsutvecklingen under de senaste åren, säger han och syftar på den så kallade "konsumentmarknaden", där konkurrenten Eli Lilly står sig bättre.
– Det som pågår i USA är att det finns många så kallade telehälsobolag, vilket mer eller mindre är företag som säljer läkemedel online. De har läkare, anställda läkare, som skriver ut recept, förklarar han.
Novo Nordisk misslyckande: Så skulle de gjort annorlunda
Novo Nordisk har visserligen etablerat sitt egna bolag "Novo Pharmacy", som levererar läkemedel utan mellanhänder, liksom inlett flera samarbeten med amerikanska telehälsobolag, men de halkar ändå efter sin amerikanska motsvarighet i marknadsföringen.
– Just nu marknadsför Novo Nordisk Semaglutid inte bara för viktnedgång, utan också för leverhälsa, hjärt-kärlsjukdomar och så vidare. Eli Lilly fokuserar på frågan: 'Var får man den största viktnedgången?', och det går hem hos konsumenterna, säger Henrik Hallengreen Laustsen.
Eli Lilly fokuserar på frågan: 'Var får man den största viktnedgången?', och det går hem hos konsumenterna.
Han menar att Novo Nordisk borde ha lanserat Novo Pharmacy tidigare, och varit mer förutseende gällande marknadsutvecklingen. Samtidigt ser han goda möjligheter framåt – den nya vd:n Mike Doustdar har en uttalad ambition att fokusera mer på kärnverksamheten, och i huvudsak lägga krut på fetma och diabetes.
Nya vd:n Mike Doustdars vågade drag
Bara tre veckor in i Mike Doustdar tid på vd-posten annonserades drastiska nedskärningar – 9000 personer tvingas lämna. Doustdar slog också fast att det var slut på distansarbetet. Från och med nu ska alla anställda vara på plats måndag till fredag, kontorstider.
– Det är ett ganska djärvt drag, konstaterar Henrik Hallengreen Laustsen, som menar att Mike Dodustar inte bara vill förändra företagsstrukturen, utan även arbetskulturen.
Samtidigt föll Novo Nordisk aktie initialt på nyheten att Mike Doustdar skulle ta över vd-posten.
– Han har ett rykte av att vara en schysst och disciplinerad kille, men många hoppades på att få in ny energi utifrån, förklarar Henrik Hallengreen Laustsen.
Under en av sina första intervjuer med dansk tv sa Mike Doudstar att han hade satt budgetar i över 30 år, och inte en endaste gång misslyckats med att hålla dem. Henrik Hallengreen Laustsen menar att nedskärningarna ändå inte ska tolkas som ett sätt att dra ned på kostnader.
– De vill ha rätt personer på rätt position. Det verkar som att de skär bort stödfunktioner, mellanchefer och liknande. Doudstar pratar mycket om att beslutsfattandet måste bli snabbare. Det handlar alltså inte om att skära ner på kärnverksamheten. Tvärtom hör jag honom säga: Vi vill gå på offensiven.
Tror du på honom?
– Ja. Jag tror att möjligheterna finns där. Självklart måste han ha en optimistisk syn på marknaden. Men om vi tittar kortsiktigt, så ser de produkter som kommer ut de närmaste fyra, fem, sex åren konkurrenskraftiga ut.
Följ taggar
