Stabelo erbjuder nollränta – om du lockar kompisar: ”Annat djur”
Stabelo lanserar nu en kampanj där kunder får ränterabatt i utbyte mot att värva nya bolånetagare.
Men hur länge kampanjen varar "återstår att se", enligt vd Hampus Brodén.
– Om någon har fått nollränta så har kunden rekryterat en herrans massa nya kunder, säger han.

Möjlighet till noll procents ränta på bolån. Så ska bolåneutmanaren Stabelo värva nya kunder med hjälp av en ny kampanj som bygger på kompisvärvning.
Varje befintlig kund som värvar en ny boånetagare får 20 punkters rabatt på sitt eget bolån. Även den som tar erbjudandet får ta del av ränterabatten.
Hampus Brodén, vd på Stabelo, berättar att man inspirerats av bolag som Uber och Revolut.
– Det är ganska vanligt med olika typer av referral-kampanjer för att använda sin existerande användarbas för att nå nya kunder. Så vi har valt att lägga marknadsföringspengar på traditionell marknadsföring och tapetsera busstationer så kan vi väl ge det till våra kunder i stället.
Ser ni några risker mot affärsmodellen om alla teoretiskt sätt kan få nollränta?
– Om någon har fått nollränta så har kunden rekryterat en herrans massa nya kunder. Vi har dimensionerat rabatten så att det är likt vad det kostar att marknadsföra via andra kanaler. Så om en enskild kund är så exalterad över Stabelos produkt att man rekryterar så många kompisar så är det uteslutande positivt för både kunden och Stabelo.
Krävs 10-15 kompisrekryteringar
För att nå nollränta på ett bolån med tre månaders bindningstid skulle det, enligt Hampus Brodén, krävas cirka 10-15 rekryteringar.
Finns det risker för att kunder lockas över, men sedan får sämre villkor efter 12 månader?
– Nej det tror jag inte faktiskt. I vårt kundlöfte så handlar det om att ha schysst prissatta bolån över tid. Ingen bolåneaktör kan lova att vid varje tillfälle vara billigast, finns alltid någon som har en kampanj, men det vi kan lova som bolåneaktör är att man över tid kommer ha en rättvis prissättning.
Hur länge kampanjen kommer att gälla "återstår att se" enligt Hampus Brodén.
Påverkar inte Swedbanks bolåneerbjudande
Den 1 juli stod det klart att Swedbank förvärvar Stabelo. Köpet har ännu inte gått igenom, men är enligt banken tänkt att "bidra till att Swedbank når fler kunder på bolånemarknaden".
Hur ser Swedbank på initiativet, kommer de att göra något liknande?
– Hela poängen är att vi ska vara ett annat djur än Swedbank och nå de kunder som köper digitalt placerade lån. Swedbank får själva beskriva sin produkt, men de har en annan produkt än Stabelo och där är hela tanken att vi ska stå för något annat och attrahera en annan kundgrupp. Vi försöker inte att blanda ihop det allt för mycket.
Detsamma gäller Avanza som har ett bolånesamarbete med Stabelo – och som kommer att fortsätta ha det även efter att Swedbank-affären gått igenom.
