Stigande vinst för Cloetta – ”bestående lönsamhetslyft”

Konfektyrbolaget Cloetta redovisar en sjunkande omsättning. Trots det stiger vinsten – och bolaget närmar sig sitt långsiktiga marginalmål.
”Det bestående lönsamhetslyftet drivs främst av vårt fortsatta fokus på marginalförbättrande åtgärder, fortsatt optimering av produktportföljen och kostnadskontroll”, kommenterar vd Katarina Tell.

Cloetta-choklad till vänster, Katarina Tell till höger.
Katarina Tell Cloetta Foto: TT och Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Nettoomsättningen uppgick till 2 177 miljoner kronor, vilket var en minskning med minus 0,9 procent från 2 196 jämfört med motsvarande kvartal förra året. Organisk tillväxt var 1,3 procent.

Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 9,4 procent under kvartalet medan försäljningen av Förpackade märkesvaror minskade organiskt med -1,8 procent under kvartalet

Det justerade rörelseresultatet landade på 259 miljoner konor, jämfört med 238 miljoner kronor i jämförelsekvartalet. Det motsvarar en justerad rörelsemarginal på 11,9 procent.

”Vi närmar oss stadigt vårt mål om en justerad rörelsemarginal på minst 12 procent senast 2027 med fortsatta betydande och strategiska investeringar i våra tio Superbrands”, kommenterar vd Katarina Tell i rapporten.

Stigande vinst

Det rapporterade rörelseresultatet blev 255 miljoner kronor, jämfört med 238 miljoner kronor.

Nettoresultatet låg på 189 miljoner kronor (130). Resultatet per aktie uppgick till 0:66 kronor (0:45).

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;