Stigande vinst för Cloetta – ”bestående lönsamhetslyft”
Konfektyrbolaget Cloetta redovisar en sjunkande omsättning. Trots det stiger vinsten – och bolaget närmar sig sitt långsiktiga marginalmål.
”Det bestående lönsamhetslyftet drivs främst av vårt fortsatta fokus på marginalförbättrande åtgärder, fortsatt optimering av produktportföljen och kostnadskontroll”, kommenterar vd Katarina Tell.

Nettoomsättningen uppgick till 2 177 miljoner kronor, vilket var en minskning med minus 0,9 procent från 2 196 jämfört med motsvarande kvartal förra året. Organisk tillväxt var 1,3 procent.
Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 9,4 procent under kvartalet medan försäljningen av Förpackade märkesvaror minskade organiskt med -1,8 procent under kvartalet
Det justerade rörelseresultatet landade på 259 miljoner konor, jämfört med 238 miljoner kronor i jämförelsekvartalet. Det motsvarar en justerad rörelsemarginal på 11,9 procent.
”Vi närmar oss stadigt vårt mål om en justerad rörelsemarginal på minst 12 procent senast 2027 med fortsatta betydande och strategiska investeringar i våra tio Superbrands”, kommenterar vd Katarina Tell i rapporten.
Stigande vinst
Det rapporterade rörelseresultatet blev 255 miljoner kronor, jämfört med 238 miljoner kronor.
Nettoresultatet låg på 189 miljoner kronor (130). Resultatet per aktie uppgick till 0:66 kronor (0:45).
