Trafikverket stämmer NCC – miljardkrav efter hävningen
Under tisdagen lämnade Trafikverket in en stämning mot NCC till Göteborgs tingsrätt. Kravet är på nästan 1,4 miljarder kronor och myndigheten hävdar att entreprenören kraftigt brutit mot avtalet för station Korsvägen – ett projekt som i flera år plågats av förseningar, omplaneringar och stigande kostnader.

Det var i september som NCC kastades ut från Västlänken och därmed förlorade ett mångmiljardkontrakt. NCC kontrade och menar att hävningen saknar rättslig grund. Icke desto mindre tog Züblin och Veidekke därefter över de mest kritiska delarna av bygget av Västlänken.
Nu kommer efterspelet i form av Trafikverkets stämning som formellt sett är riktad mot samarbetsbolaget NCC – W&F West Link Contractors Handelsbolag. Det är samarbetsbolaget som NCC och Wayss & Freytag Ingenieurbau AG bildade för att genomföra entreprenaden.
Överskridit kostnader
Myndigheten menar att WLC har överskridit den korrigerade riktkostnaden med 5,05 miljarder kronor och att 20 procent ska återbetalas. Dessutom kräver Trafikverket tillbaka 91 miljoner kronor i fast ersättning som man menar att WLC inte har rätt till. Med återbetalning av indexreglering på drygt en miljon kronor och förseningsvite på 258 miljoner kronor uppgår det totala beloppet till 1,36 miljarder kronor.
Enligt Trafikverket skulle förseningsvitet egentligen uppgå till drygt 4 miljarder kronor, eftersom den totala förseningstiden som Trafikverket räknat med är 1 085 veckor. Men kontraktets vitesbegränsning gör att myndigheten endast kan kräva en mindre del av detta.
Trafikverket säger också att ytterligare krav kan tillkomma, då stämningsansökan bygger på kostnader och underlag till och med den 10 november 2025 och att beloppen därför kan komma att justeras vid fortsatt granskning.
Komplicerad del av Västlänken
Entreprenaden E05 Korsvägen är en av Västlänkens mest tekniskt komplicerade delar, där bergtunnlar, betongkonstruktioner, schakt under vatten och omfattande ledningsomläggningar möts mitt i Göteborgs mest trafikintensiva knutpunkt.
Redan tidigt i projektet började tidplanerna glida. Produktionen har reviderats gång på gång och månadsrapporter visar återkommande svårigheter med geoteknik, vatteninträngning, trafiklösningar och omfattande omprojektering.
Enligt Trafikverkets stämning har NCC inte levererat enligt kontraktet och inte heller följt underrättelseskyldigheten i standardavtalet ABT 06. Myndigheten menar att entreprenaden präglats av brister i planering, produktion och rapportering, och att det lett till både förseningar och ökade kostnader. Enligt Trafikverket har entreprenaden i korthet blivit drygt dubbelt så dyr som den korrigerade riktkostnaden.
Kostnadsprognoser som bevis
En central del i tvisten är de omfattande kostnadsökningar som NCC/WLC rapporterat de senaste åren, och entreprenörens egna kostnadsprognoser och interna kalkyler lämnar nu Trafikverket in till tingsrätten som bevis. NCC/WLC har under projekttiden skickat in ett stort antal krav på ersättning för ändringar och störningar, med hänvisning till ändrade förutsättningar, merarbete och beställningar från Trafikverket.
Myndigheten å sin sida menar att många av dessa krav är entreprenörens eget ansvar och att flera anspråk antingen kommit in för sent eller inte uppfyller kraven i kontraktet.
Göteborgs tingsrätt har ännu inte kallat till muntlig förberedelse, och NCC har inte lämnat sitt svaromål.
Följ taggar

Relaterat

NCC kastas ut från Västlänken - förlorar miljardkontrakt: "Förbannade"

NCC kontrar: "Hävningen saknar rättslig grund"

De tar över NCC:s mångmiljardkontrakt

Västlänken skapar tomma kontor – mitt i stan

Siesjö om Göteborg: ”Landets bultande industriella hjärta”


