Traton-chefen om marginalpress och dystra utsikter

Efter fredagens berg-och dalbana på börsen försvarar Traton-chefen Christian Levin bolagets expansion i Kina, trots att den tär på Scanias marginaler. 
I en intervju med EFN förklarar han också det svaga kassaflödet i fredagens rapport och diskuterar utsikterna för såväl lastbilsjättens skuldsättning och konjunkturen i USA.   

Christian Levin, vd för Traton och Scania. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

– Vi navigerar ansvarsfullt i en väldigt utmanande miljö, berättar Christian Levin som är vd för såväl lastbilsbolaget Traton och det största affärsområdet Scania efter att ha presenterat en rapport med många svaga komponenter. 

Visserligen ligger intäkterna i kvartalet, 11,3 miljarder euro, och vinsten in i linje med förväntningarna. Dessa var dock redan sänkta med hänvisning till svag konjunktur. Traton kom dessutom att justera ned prognosen ytterligare: 

– Vi möter marginalpress genom minskade volymer, genom försämrad produktmix och genom kraftiga valutarörelser till våran nackdel, säger Christian Levin till EFN. 

En besvärande faktor är att kassaflödet är svagt, i kombination med en hög skuldsättning

– Vi får inte ut de volymer som vi hade planerat för, säger han och fortsätter:

– Vi har för mycket fordon i lager, särskilt i Latinamerika.

"Kraftig nedgång i efterfrågan"

Brasilien är särskilt utmanande i den delen av världen, vilket tynger mer än vad positiv utveckling i länder som Argentina, Colombia och Peru ger.  

– Vi har sett en kraftig nedgång i efterfrågan och väldigt aggressiv prispolitik från våra konkurrenter.

Traton justerar även ned sina prognoser för lastbilsförsäljning i Nordamerika. Fortsatt höga räntor och en dämpad efterfrågan på transporter är två förklarande faktorer, liksom den osäkerhet som tullutspel skapat. 

– Många kunder väljer att avvakta. Det syns i våra siffror liksom i industrins totala orderingång, som är offentlig i USA, säger Christian Levin och fortsätter: 

– Det här skulle kunna ändras om det blir tullavtal. Det skulle kunna ändras om räntan sänks. Men just nu så ser det inte så ut. Då är det bäst att vara försiktig.

Konkurrenten Volvo sänkte inte sina prognoser när det bolaget rapporterade i förra veckan. Scania hade dock gått ut med en något mer positiv bild tidigare i år och de två delar nu ungefär samma bild av läget i USA, säger Traton-chefen.

Ska få bukt på skuldsättningen

Trots att kassaflödet oroar bedömare, säger sig Christian Levin stå fast vid tidigare utfärdade löften om att få bukt på skuldsättningen till 2029. 

– Vi har som högsta prioritet att fortsätta öka kassaflödet och få ned vår skuld, säger han. 

Han sticker inte under stol med att fredagens siffror är dåliga nyheter när det gäller den ambitionen. 

– Det innebär bara att vi måste jobba ännu hårdare Jag vill också påminna om att det är några år kvar till 2029. 

Traton kom att handlas ned kraftigt, omkring 8 procent, i den inledande handeln på fredagen. Aktien repade sig dock sedan och var ned med omkring 3 procent under eftermiddagen. Bland de negativa delarna i rapporten finns också en marginalpress inom Scania som bland annat förklaras av investeringar i Kina. Christian Levin försvarar dock utgifterna. 

– Det är en långsiktig strategisk satsning. 

Fabrik öppnar i oktober

För att vara framgångsrika i Asien, resonerar han, bör Scania finnas nära kunderna. På så sätt vill bolaget kunna erbjuda skräddarsydda fordon, som säljer dyrare än lagerfordon.

– Vi är tvungna att vara någonstans i Asien och då var Kina det naturliga valet. 

Förutom en fabrik som öppnar i oktober, utvecklar koncernen även ett centrum för forskning och utveckling där. 

– Kina är nu den plats på planeten där den tekniska utvecklingen går snabbast i våran bransch. Det är otroligt bra att vara närvarande, säger Christian Levin som gärna lyfter fram att Traton även fortsätter investeringar och arbete inom batteriteknik och elfordon. 

– Vi hade inte varit framgångsrika om vi inte vågat hålla det långsiktiga före det kortsiktiga.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;