Tullhot mot svensk vätgas

Höga amerikanska tullar mot EU-länderna kan få allvarliga konsekvenser också för företag som inte är exportberoende.
– För oss som säljer och driver projekt till investerare kan det röra sig om en indirekt påverkan, men jag tycker att man ska sitta lugnt i båten, säger Britta Ersman, kommersiell direktör på RES Norden.

Ossian Grahn
Ossian GrahnRedaktör/Reporter EFN
Britta Ersman, kommersiell direktör på RES Norden. Foto: Pressbild
Publicerad: 3 feb. 2025, 21:05Uppdaterad: 4 feb. 2025, 13:12
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

EFN Ekonomikanalen har tidigare rapporterat om RES satsning på vätgasproduktion i Alby i Ånge, Västernorrland. Företaget har slutit ett mångmiljardavtal med den tyska kapitalförvaltaren Prime Capital, med målet att tillverka grönt flygbränsle av vätgasen. Man arbetar med ytterligare ett projekt, i Ljungaverk, där det enligt Norden-vd Matilda Afzelius kan komma att tillverkas grönt stål.

– I vår nordiska verksamhet har vi ju ingen export till USA och drabbas därför inte direkt av höjda tullar. Vår verksamhet handlar om att utveckla och drifta projekt som sedan säljs till institutionella, investerare och industrier. De flesta av dem finns i Europa och några i Asien, inte i USA, säger Britta Ersman och fortsätter:

– Men eftersom vi kan påverkas indirekt följer vi hur EU kan komma att agera och vad branschorganisationer och politiker säger. Jag tycker att man ska sitta lugnt i båten tills vi vet vad som kommer att hända.

Vad sker om de företag som investerar i era projekt drabbas hårt, om de inte har råd att fullfölja satsningen i exempelvis Ånge?
– I Alby har vi ju redan tecknat ett avtal, så det kommer att rulla på. Generellt är det för tidigt att göra en bedömning. Först måste vi få veta hur USA agerar, sedan hur EU ställer sig och möter eventuella amerikanska tullar. Därefter får vi fundera över hur våra investerare påverkas.

Donald Trump kommer också att föra USA ur Parisavtalet, hur kan det påverka efterfrågan på grönt stål och bränsle?
– Parisavtalet är ju mer än USA. Vår uppfattning är att marknaden vill ha grönt, vilket är vår största drivkraft. Europa ska ju vara kvar och jag tror inte att efterfrågan på grön teknik kommer att minska. Hållbart kommer att prioriteras också i framtiden, då är vi på rätt plats, säger Britta Ersman. 

SverigeUSATullarEnergi
Ossian Grahn
Ossian GrahnEFN, Redaktör/Reporter[email protected]
Har du ett nyhetstips? Mejla [email protected]

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;