Två saker lockar med Kopparbergs
Bryggeriet Kopparbergs tillväxt har gått i stå och marginalen har gått samma väg. Men det finns två saker som lockar och utdelningen är en av dem.
Det här är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Festkänslan har svårt att infinna sig när man läser Kopparbergs som vanligt sparsmakade kvartalsrapport för det tredje kvartalet. En omsättningstillväxt på 4 procent, trots höjda priser, är i underkant av vad man kunde hoppats på och vd Peter Bronsman pekar bland annat på att dåligt väder i Storbritannien har hämmat försäljningen. Distributionsavtalet med giganten Budweiser Brewing Group (BBG) uppges ha börjat i ”positiv anda” men har uppenbarligen inte översatts till några större volymer ännu.
I Sverige går utvecklingen mer sidledes och till skillnad mot det stora ciderberoendet i England är ölsegmentet, med märken som Sofiero, Höga Kusten och Fagerhult, viktigare på hemmaplan.
Avslagen kursutveckling i sektorn
Lönsamhetsmässigt gör den tröga marknaden i Storbritannien att rörelsevinsten backar markant, från 76 till 64 miljoner kronor i kvartalet och marginalen kryper ned från 12 till 10 procent.
Rapporten föll inte aktiemarknaden i smaken och årets kursuppgång, som eldades på av Budweiseravtalet tidigare i år, är i det närmaste utraderad nu. Även sett till 1 år, 3 år och 5 år bakåt är aktien på minus. En blek kursutveckling är dock ett öde som man delar med sina danska storebröder Carlsberg och Royal Unibrew.
Sett till nuvarande intjäningsnivå och efterfrågeläge är det svårt att bli särskilt köpsugen på Kopparbergs aktie. Men det finns två saker som gör att jag tycker att aktien ändå kvalar in i behåll-facket.
Det ena är utdelningen. Kopparbergs har konsekvent höjt eller behållit utdelningen i snart 20 år och man ligger nu på 7,50 kronor per aktie. Förvisso är det mer än vad man just nu drar in i årsvinst men med lite bättre fart i Storbritannien och prisökningar som kan göda marginalen så talar ändå mycket för att bolaget håller utdelningsnivån uppe. Det innebär en direktavkastning på nästan 7 procent.
Det andra argumentet är chansen för att vd:n och storägaren Peter Bronsman till slut landar i insikten att Kopparbergs behöver ingå i ett större sammanhang för att kunna ta nästa tillväxtsteg. Och då drar man snabbt linjen till Budweiser som nu ska hjälpa Kopparbergs att komma ut på pubarna i Storbritannien. Blir den resan lyckad så vore Kopparbergs en munsbit för amerikanerna att svälja.