USA börjar ta ut avgifter från kinesiska fartyg

Amerikanska tullmyndigheter började på tisdagen ta ut avgifter från kinesiskbyggda och -drivna handelsfartyg som förde varor in i amerikanska hamnar, ytterligare ett drag i en serie som syftar till att begränsa Kinas ekonomiska dominans.
Det rapporterar Bloomberg News.

Kinas president Xi Jinping och USA:s president Donald Trump. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Trump-administrationen har sagt att de intäkter som samlas in kommer att användas för att stödja den amerikanska varvsindustrins återuppbyggnad, även om det ännu inte finns någon mekanism på plats för att finansiera industripolitiken.

Planen hade blivit en av flera tvistepunkter i handelskriget mellan USA och Kina, och i slutet av förra veckan tillkännagav Peking sitt eget vedergällningsförslag att ta ut en rejäl avgift från fartyg med mer än 25 procent amerikanskt ägande eller kontroll vid ankomst till kinesiska hamnar.

Det tillkännagivandet – tillsammans med Kinas hot om ytterligare begränsningar av export av kritiska mineraler bland andra provokationer – ledde till att president Donald Trump inledde helgen med ett hot om att införa ytterligare 100 % importtull på varor från Kina samt exportkontroller av "all kritisk programvara" från och med den 1 november.

Analyserar konsekvenserna

Chockmeddelandena skickade marknaderna in i turbulens, då sjöfartsanalytiker och råvaruhandlare försökte analysera konsekvenserna för flödet av globala råvaror och sjöfartsindustrin.

Även om det inte finns många rederier med amerikanskt huvudkontor kvar, "finns det en betydande mängd amerikanskt kapital inbäddat i hela branschen", säger James Lightbourn, grundare av Cavalier Shipping.

Kinas förslag hade potential att höja priserna mycket mer än vad den amerikanska planen förväntas göra eftersom de flesta företag redan har omplacerat alla kinesisktillverkade fartyg i sina flottor för att undvika USA – och avgifterna, enligt Lightbourn.

"Kina, å andra sidan, är en så viktig destination för export av bulkvaror – såsom råolja och järnmalm – att denna typ av geografisk omstrukturering skulle ha varit en mycket mindre realistisk taktik för rederier med kopplingar till USA", säger Lightbourn i ett e-postmeddelande till Bloomberg.

Transportministeriet har sedan dess undantagit amerikanskägda fartyg som byggdes i Kina, vilket Lightbourn kallade en "smart åtgärd".

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;