Varnar för exportboom: "En kopia av pandemin"

Efter den tillfälliga tullminskningen mellan USA och Kina förbereder sig nu hamnar och rederier för en våg av ökad efterfrågan från amerikanska företag, som börjar förbereda sig inför Black friday och julhandeln. Experter varnar för högre priser och förseningar när hamnarnas kapacitet sätts på prov.
– Det är en exakt kopia av vågeffekterna vi såg under pandemin, säger Vespucci Maritimes vd till Financial Times.

Tullpausen mellan Kina och USA riskerar att leda till högre priser och förseningar när hamnarna sätts på prov. Foto: AP
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I början på veckan meddelade USA och Kina om en paus på 90 dagar där tullarna på varandras varor sänks. För USA:s del sänker man tullarna till 30 procent från 145 och Kina sänker tullarna till 10 procent från 115.

Normalt sett sker den amerikanska importen för storhelgerna under högsommaren till och med oktober, men tidigareläggs nu för att hinna innan pausen tar slut den 10:e augusti. Det riskerar att leda till förseningar och höjda priser.

Experter varnar för att den kraftiga nedgången som syntes i bokningen av containerfartyg till följd av Donald Trumps "liberation day", nu kommer följas av lika snabb ökning av importer. En ökning som kommer sätta hamnarnas kapacitet på prov, rapporterar Financial Times.

– Först kommer vi att se ett massivt fall i gods som anländer till amerikanska hamnar; sedan en massiv ökning när varor som nu väntar på kajen i Kina skickas till USA. Det är en exakt kopia av de vågeffekter vi såg under pandemin, säger Lars Jensen, vd för konsultföretaget Vespucci Maritime, till tidningen.

400 000 containrar avbokades

Under april avbokades närmare 400 000 containrar på rutten mellan Asien och Nordamerika, visar siffror från Sea-Intelligence. Och enligt fraktdatabolagets vd Alan Murphy är det fortfarande svårt att se vad pausen kan komma att innebära då tullarna fortfarande kommer vara högre än innan den 2 april när tullarna infördes.

– Under normala omständigheter skulle en förväntan på tullar leda till att importörer lastar gods i förväg. I det här fallet, med pausen som fortfarande innebär 30 procents tullar på kinesiska importer, vilket är högre än några tidigare tullar på Kina, är incitamenten mindre tydliga, säger Murphy.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;