Volvo Cars vd: Europeiska bilmärken kommer slås ut

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, tror att flera europeiska bilmärken kommer att försvinna inom de kommande åren.
Detta till följd av en allt hårdare konkurrens, säger han till Sveriges Radio ”Ekot”.
– Det vore väl ganska konstigt om alla etablerade märken i Europa skulle kunna vara kvar om tio år, säger Samuelsson till radion.

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars Foto: Anders Frick
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Håkan Samuelsson återvände som vd för Volvo Cars i början av april. Bolaget befann sig då mitt i en period av turbulens.

Nu i en intervju med ”Ekot” ger vd:n sin syn på den pressade bilbranschen. Han tror att den allt hårdare konkurrensen kommer leda till att en del europeiska bilmärken kommer att slås ut inom de närmsta åren.

– Det vore väl ganska konstigt om alla etablerade märken i Europa skulle kunna vara kvar om tio år. Många kommer säkert att försvinna, men de som har starka varumärken och har en bra strategi för att elektrifiera kommer att finnas kvar, säger vd:n till Ekot.

Sveriges Radio tar i inslaget upp att industrin befinner sig i en svår situation med tullar, omställning till elbilar och en större konkurrens från Kina.

– Vi är vana vid våra vanliga konkurrenter, BWM, Mercedes och Audi. Men nu kommer vi få nya. Det gör det tuffare för hela branschen. Men det enda sättet att möta detta är att utveckla bättre bilar. Elbilssegmentet kommer bli tufft för många europeiska märken.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;