Storebrands besvikelse efter petningen: ”Får ta med oss lärdomar”

Elva passivt förvaltade Sverigefonder har bantats till fem. 
Storebrand valdes bort – trots två kandidater i upphandlingen.
– Det är klart att vi är besvikna eftersom vi hade hoppats att vi skulle få bibehålla vår svenska fond, men det är ju också en väldigt hög konkurrens, säger Anna Jönsson, vd för Storebrand Asset Management Sverige.

Anna Jönsson, vd för Storebrand Asset Management Sverige. Foto: Pressbild / TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Fondtorgsnämnden har nu avslutat upphandlingen av både passivt och aktivt förvaltade Sverigefonder i premiepensionssystemet. Bland de fonder som inte får fortsatt förtroende i den passiva kategorin finns Storebrand Sverige A, med drygt 10 miljarder kronor i PPM-systemet.

– Vi har varit framgångsrika i tidigare upphandlingar, men konkurrensen är hård och den här gången stod vi oss inte tillräckligt bra. Det är både många bra fonder och duktiga kapitalförvaltare som deltar, säger bolagets svenska vd Anna Jönsson.

Trots resultatet är hon positiv till processen.

– Generellt sett har vi varit positiva till översynen av Fondtorget och till hela processen. Det är en gedigen upphandling som ställer höga krav.

Tydlig process

Någon större överraskning var det emellertid inte.

– Det har varit ganska tydligt hur många som skulle få tilldelning. Vi har följt de tidigare upphandlingarna och visste att det var en tuff process. Vi gjorde vårt bästa och får nu ta med oss lärdomar till nästa gång, säger Anna Jönsson.

Hon lyfter också fram återkopplingen.

– Jag måste verkligen ge cred till Fondtorgsnämnden. Alla som lämnar in får en individuell uppföljning som visar hur man stod sig mot konkurrenterna. Det ger en tydlig bild av vad som fungerat och vad vi kan förbättra. Jämfört med många andra upphandlingar får man som deltagare väldigt bra feedback.

”Vässa våra svar”

Att Storebrand inte får med någon Sverigefond den här gången innebär dock inte att bolaget backar ut från Fondtorget.

– Vi är en stor organisation under tillväxt och har fortfarande fonder kvar. Det här påverkar oss inte konkret här och nu, men självklart vill vi vara så framgångsrika som möjligt i varje upphandling.

Nästa chans att delta i just den här kategorin lär dock dröja.

– Avtalen löper på sex år med möjlighet till förlängning, så det här var nog sista chansen på länge just för passiva Sverigefonder, säger Jönsson.

Storebrand siktar nu i stället in sig på kommande upphandlingar, där bland annat globala aktiefonder (aktivt förvaltade) är på gång. Även USA-fonder (passiv förvaltning) ska upphandlas senare i år.

– Det gäller att vi tar med oss de lärdomar och feedback vi fått till att vässa våra svar och vårt sätt att arbeta ytterligare, säger Anna Jönsson.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;