Ellinor Beckett: Det var det här vi ville se – men dyrt blir det
Stora engångsposter tynger SKF idag. Långsiktigt ser det däremot bra ut med organisk tillväxt och marginaler i industridelen som håller emot bra.

Efter att SKF:s avknoppning annonserades har aktiemarknaden haft överseende med den negativa organiska tillväxten så länge minustalen orsakades av den pressade fordonsdelen.
I tredje kvartalet är det glädjande nog positiv organisk tillväxt på 2 procent på totalen. Tillväxten beror tyvärr i första hand på svaga jämförelsesiffror snarare än bättre marknadsförhållanden, enligt bolaget. Marknadsförhållandena spås inte förändras till nästa kvartal. Omsättningen sjönk med 5 procent, varav valutaeffekter stod för 6,9 procent.
Bra då att den justerade rörelsemarginalen ändå håller emot så bra. Den landade på 15,5 procent för industridelen, 12, 3 för koncernen, vilket var högre än väntat. SKF kan i princip kompensera för tulleffekter fullt ut, och tror sig så också kunna göra i fjärde kvartalet.
SKF:s kostsamma uppdelning
Justeringarna är väldigt höga, vilket resulterar i ett lägre kassaflöde. Det är kopplat till fordonsseparationen bland annat. Men det är inte bara avknoppningen som levereras i form av strukturaffärer. I veckan kom nyheten att en argentinsk anläggning läggs ned.
Det är en del i att koncentrera produktionen till stora och mer teknologiskt avancerade fabriker. SKF kommer att göra fortsatta besparingar under 2026 och 2027.
I min köpanalys från oktober ifjol hävdade jag att man i princip fick fordonsdelen på köpet med dåvarande värdering. Sedan dess har aktien stigit 23 procent, inklusive dagens nedgång. SKF värderas idag till 15 gånger vinsten per aktie för 2026.
Spännande tajming för fordonsdelens börsdebut
I mitten av nästa år kommer fordonsdelen till börsen enligt plan. Det kan mycket väl vara där köpläge uppstår eftersom det inte är omöjligt att det tajmar någon slags botten i den så långvariga fordonsdeppen.
Kanske till och med ett bättre läge än i då det nya, höglönsamma SKF som är tidigt i konjunkturcykeln. Det återstår att se när vi blir varse om prislappen och när alla initiala flöden gjort sitt.
Tidigare i höst kom nyheten att Håkan Buskhe kommer att utses till styrelseordförande i fordonsavknoppningen. Mer nyheter kommer vi att få på kapitalmarknadsdagen 11 november.
En uppvärdering kan vänta bakom hörnet
Börsen älskar lyckade strukturförändringar. SKF är helt klart i slutfasen att ta klivet in i verkstadens finrum –förhoppningsvis med en värdering därefter. Efter dagens nedgång kan vi konstatera att det kostar att sära på två integrerade verksamheter, men som tur är rör det sig om övergående minusposter.
De goda tecknen är organisk tillväxt och god kostnadskontroll på det de faktiskt ska tjäna pengar på i framtiden. Den 11 november får vi förhoppningsvis veta mer. Jag håller mig kvar tills dess.
Följ taggar
