En svensk apoteksfurste i Florens och hans framgångsrecept
Anders Skeini skulle bara ta ett sommarjobb efter gymnasiet, men kom under ett kvarts sekel av idogt resande att bygga upp en global affär inom aktiverat kol, utvunnet ur kokosnötter.
En miljardförsäljning och flera investeringar senare bor den svenske doldisen i Florens. Därifrån bygger han upp en italiensk apotekskedja, Felia, med inredning från Nässjö samtidigt som han utmanar det svenska spritmonopolet på distans.
Kukident är på rea. Ett litet plakat berättar glatt att produkten, ett i Italien spritt klister för löständer vars ekivoka klang i svenska öron förstås är en ren slump, säljs till 30 procents rabatt.
– Det är viktigt att ha rätt typer av erbjudanden och priser, berättar Anders Skeini, medan han ser till att askarna ligger snyggt på butikshyllan.
– Jag kan nog vara ganska petig, svarar han sedan på en fråga om sitt eget ledarskap.
Apoteket i fråga ligger i en något luggsliten del av Pisa. Det är nyrenoverat och ett av 20 som ingår i den kedja som han håller på att bygga upp i centrala Italien.
ANDERS SKEINI
Ålder 53 år gammal. Född 1971 i Stockholm.
Familj Två vuxna barn från ett tidigare äktenskap. Sambo, två bonusbarn och två hundar vid namn Mini och Cooper.
Bor I Florens.
Aktuell Som företagsbyggare i Italiens apoteksnäring, efter en karriär som entreprenör inom aktiverat kol.
Intressen Piano, opera, löpning och annan idrott.
Anders Skeinis plan bygger på en avreglerad apoteksmarknad, en bransch han beskriver som trött efter nära hundra år av avgränsningar, samt på snygg svensk design och ett bredare sortiment. Det är en växande och stor satsning, som för närvarande har 110 anställda. Det är också hans huvudsakliga projekt, men långt ifrån det enda.
Storägare i företag som säljer vin på nätet
I Florens, som är Toscanas residensstad och som ligger ungefär en timme från Pisa, förklarar Andrea Nardi-Dei varför vinförsäljningen gick så starkt just igår. En kampanj med låga priser, för att fira tioårsjubileet av Vino.com, satte sprutt på försäljningen till italienska hushåll som gradvis värmer upp till att köpa alkoholhaltiga drycker på nätet.
– Vi grundade företaget för tio år sedan, berättar Andrea Nardi-Dei och pekar på sina medgrundare på kontoret, medan han förklarar försäljningssiffror från ett växande antal europeiska länder.
Anders Skeini, som själv har ett brinnande vinintresse, kom in som investerare 2020 och är idag största ägare. Även på den svenska kartan syns flera prickar, som markerar affär.
– Frakten är fri för den som handlar för 999 kronor eller mer, säger Anders Skeini som är i färd med att flytta fram positionerna just på den svenska marknaden.
Många svenskar tror nog fortfarande att det är olagligt.
– Många svenskar tror nog fortfarande att det är olagligt, säger han om försäljningen.
– Men för drygt ett år sedan blev det klart i Högsta Domstolen att distansförsäljare utanför landet får sälja alkohol till svenska kunder.
Idag verkar Vino.com i 13 länder. Anders Skeini vill inte berätta hur mycket verksamheten drar in. Men försäljningen ligger för närvarande på omkring 3 miljoner sålda flaskor om året. En servettkalkyl baserat på ett literpris på omkring 150 kronor skulle peka på en omsättning på flera hundra miljoner kronor.
– Vi är störst i Italien och satsar stort på Sverige nu.
Vino.coms huvudkontor i Florens ligger ovanpå en gammal spannmålssilo, som en gång fungerade som försäkring i händelse av belägring.
– Men lagret ligger i Milano, som är en utmärkt logistik-knytpunkt för distribution till Europa. Vi har över 8 000 viner i vår katalog och alla finns där.
Skuldsättning och politisk baklåsning
Det forna spannmålslagret härbärgerar inte bara Vino.com och de 30 anställda som arbetar där, utan fungerar idag som en tech-hub för aspirerande uppstartsbolag. Sådana finns det för få av i Italien, säger Anders Skeini. Florens förknippas företrädesvis med historia, hantverk, mode och turism.
Bara att köpa en bil är ett jätteprojekt här.
– Jag har någon slags hatkärlek till staden, säger han efter en utläggning om hur administrativt krångel och allmän osmidighet i många år stått emellan stadens flygplats och en välbehövlig expansion.
– Bara att köpa en bil är ett jätteprojekt här.
Italien dras också med en betydande skuldsättning och är vida känt för politisk baklåsning och täta regeringsskiften.
– Livskvaliteten är å andra sidan fantastisk här, fortsätter han för att sedan beställa kaffe hos baristan i tech-hubbens entréplan.
– Men titta här. Tre koppar kaffe för tre euro.
Själv hamnade han här efter en skilsmässa. Hans tidigare fru kommer från staden och hans två vuxna barn har vuxit upp här. Anders Skeini verkar inte heller vantrivas. Hans italienska är lika fläckfri som hans vinkunnande. Lägg till det en näsa för att hitta utsökta restauranger, samt ett brinnande intresse för opera och piano.
– Jag spelar ganska många timmar i veckan, säger han och listar kompositörer som Liszt, Chopin och Rachmaninov som några favoriter.
Det är en otrolig känsla att reda ut en Scriabin-sonat på egen hand.
– Det är en otrolig känsla att reda ut en Scriabin-sonat på egen hand, säger han om den ryske tonsättaren Alexander Scriabin, innan han kommer på sig själv och istället tonar ned den egna förmågan.
– Det blir lite si och så ofta för jag har mycket att göra med alla apotek och vinbolaget.
Började på flickvännens pappas firma
Anders Skeini föddes i Stockholm 1971 och växte upp på Södermalm. Efter gymnasiet tog han ett sommarjobb på sin flickväns pappas firma.
– Det var ett litet svenskt handelshus med åtta anställda på Stora Essingen, säger han och tillägger att textil länge var ett centralt område för firman.
– Jag började jobba där och hjälpte dem med olika saker. På hösten var det någon som nämnde en produkt som tidigare kommit från Tyskland. Från läkemedelsjätten Bayer.
Produkten i fråga heter aktiverat kol. När den tyska produktionen försvann, så kom en 19-årig Anders Skeini att sätta sig på ett flygplan till Kina för att leta efter nya leverantörer.
– Det var ett äventyr.
AKTIVT ELLER AKTIVERAT KOL
• Aktiverat kol är kol som behandlats för att innehålla många små porer. Det skapar en stor yta för att absorbera föroreningar. Trä, torv och stenkol kan användas för att framställa aktivt kol, som används vid vattenrening och i luftfilter. Aktivt kol kan också ätas för att behandla förgiftning och det konsumeras ibland för att angripa högt kolesterolvärde och baksmällor, även om det vetenskapliga stödet för sådan användning är begränsat.
Kokosnötens skal är en särskilt populär råvara för att framställa aktiverat kol.
• Aktiverat kol är en global miljardindustri. De största spelarna är två börsnoterade bolag med betydande närvaro i Osaka, Japan.
• Kuraray, en jätte inom kemi, köpte 2018 amerikanska Calgon Carbon, världens största aktör inom aktiverat kol från Pittsburgh.
Samma delstat, Pennsylvania, fungerade som bas för Jacobi Carbons amerikanska säte när svenske Anders Skeini byggde upp den verksamheten. Den kom i sig att säljas till Osaka Gas 2013.
Med ett börsvärde på motsvarande 100 miljarder svenska kronor är Osaka Gas, också verksamt inom gas och energiframställning, närapå dubbelt så stor som sin rival.
Aktiverat kol utgör dock en mindre andel av båda företagens samlade verksamhet. På fem år är de båda aktierna ungefär likvärdiga sett till avkastning, medan Kuraray summerar ett starkare 2024.
– Aktiverat kol är en jättespännande del av verksamheten, säger Ylwa Häggström, förvaltare på fondbolaget Lannebo som investerat i Kuraray, och som nyligen kommenterade detta i EFN Börslunch.
– Nu har det gått bra på börsen. Men bolaget handlas fortfarande under bokfört värde, säger hon med tillägget att flera värderingsmått är modesta.
– Vinsterna ser ut att växa med mer än 10 procent om året. Det är billigt och med hygglig tillväxt.
Aktiverat kol används bland annat för att rena vatten, exempelvis genom filtrering i bassänger på reningsverk.
– På 1990-talet började det här komma ordentligt i Skandinavien. Kommuner ville ha bort lukt och smak från dricksvatten taget från sjöar och vattendrag.
Konkurrenten kom från USA, med amerikanska prislappar.
– Vi vann nästan varenda upphandling, berättar Anders Skeini som kom att spela en allt mer framträdande roll inom den expanderande firman.
Ett nätverk för tillverkning i Kina följdes av kontor i Finland, England och Tyskland. Och så vidare.
– Vi etablerade oss i Malaysia 1999, fortsätter svensken, som säger sig ha flugit extremt mycket under sina 25 år på företaget.
Jag har livstids Senator-medlemsskap hos Lufthansa.
Jag har livstids Senator-medlemsskap hos Lufthansa, säger han och tillägger att den bedriften är extra anmärkningsvärd eftersom han alltid flög ekonomiklass.
– Det var den kulturen vi hade. Vi var väldigt sparsamma. Det går inte att bygga bolag annars om man ska slösa pengarna och ligga bekvämt i en flygstol.
Köpte företaget av dem som en gång anställt honom
Själv flyttade han till USA och Philadelphia 2001. Ungefär samtidigt kom han att köpa företaget av grundarfamiljen Jacobi, som en gång hade anställt honom.
– Det var tufft. Det tog lång tid, säger han om den förhandling och affär som så småningom gjorde familjen Skeini till ensam ägare.
– Jag lånade massa pengar på Handelsbanken, jag var 28. Sedan köpte jag ut dem och drev det där vidare.
Resten är en historia av hårt arbete, ett par besök vid konkursens rand, och så småningom en försäljning av ett företag med 2000 anställda och kontor och fabriker i 20 länder.
Osaka Gas, ett börsnoterat japanskt bolag som redan tidigare varit verksamt inom aktiverat kol, betalade 2013 ett miljardbelopp för Jacobi Carbons.
– Vi hade styrelsemöte i morse. Jag är fortfarande ordförande, även om det numera är ett dotterbolag i en stor börsnoterad koncern.
Den positionen tog Anders Skeini 2017, som först fortsatte som vd i tre år efter försäljningen.
– Vår stora grej var att göra kol från kokosnötskal. Det är vi världsledande inom, säger han och tillägger att just kokosnötter utgör en unikt bra råmateria för att framställa aktiverat kol.
– Jag lärde mig mycket kemi under 25 år i branschen, säger svensken som även kom att studera ekonomi i Lund och vid Harvard parallellt med sitt yrkesarbete.
Vår stora grej var att göra kol från kokosnötskal.
Han kom också att uppleva emotionell motgång efter att han lämnat vd-jobbet.
– Det var en stor tomhet. Det var ett knepigt år, säger Anders Skeini om 2017.
Blev lite fartblind
Svensken säger sig ha levt relativt sparsamt innan försäljningen.
– När man äger ett bolag helt själv, utan PE eller andra investerare. Då har man inte en riktig känsla för vad det är värt.
På frågan om det inte piggar upp att bli så rik, svarar han försiktigt.
– Det där har inte varit en så stor grej för mig. Men visst ger det en trygghet.
Efter en kort tystnad fortsätter han:
– Jag var 19 när jag startade projektet. 25 år senare vill någon betala vansinnigt mycket pengar för någonting som jag har skapat. Det gav väl ett stort ego. Men det gjorde inte själva pengapåsen.
Anders Skeini ger snarast ett försiktigt och ödmjukt intryck. Men han säger själv att den förstorade självbilden kom att spela honom några spratt när han sedan investerade sina pengar.
Jag går på lika många nitar som alla andra. Och investerar i fel aktier också.
– Som framgångsrik entreprenör kan man bli lite fartblind och tro att man är bra på allt. Och så är det ju inte, säger han och tillägger att dåliga placeringar kom att lära honom läxor som både var nyttiga och kostsamma.
– Jag var väl självsäker och trodde att jag skulle göra allt jättebra. Men det var inte riktigt så. Jag går på lika många nitar som alla andra. Och investerar i fel aktier också.
Anders Skeini fortsätter:
– Tio år senare har jag äntligen lärt mig och kommit fram till en mycket smartare investeringsfilosofi och det är att vara passivt investerad.
Att försöka slå index med så kallat stockpicking beskriver han som ”värdelöst” och ger ett enklare råd.
– Det är bara att äga börsen passivt och hänga med. Det är det absolut bästa spartipset. Är man ung dessutom ska man inte hålla på med konstiga investeringar, som bara kostar i en massa avgifter.
Å andra sidan investerar han gärna i onoterade tillgångar, som Vino.com och i den egna apotekskedjan.
– Men det är sådant som jag kan kontrollera själv.
I nästa ögonblick pekar Anders Skeini på ett apotek vi kör förbi.
– Titta vad tråkigt där ser ut. Så där ser de ut allihopa.
Hans grej är nu att göra apoteken annorlunda.
– Apoteken i Italien är fruktansvärt fula. Nedgångna och slitna. Jag ville göra något helt annorlunda. Vi håller på att renovera alla de här 20. Vi har åtta kvar.
Svensk arkitektur står bakom den ansatsen. Möblerna kommer från Nässjö i Småland.
– En inbjudande butiksmiljö är viktigt för att få kunden att känna sig glad. Tidigare blev man ledsen. Man kände sig som en sjuk patient.
Bättre lönsamhet med en apotekskedja
Själv gav han sig in i branschen 2022, efter en avreglering som börjat några år tidigare. Ett förbud mot att äga fler än fyra apotek hade tagits bort och en ny marknad öppnades.
– Jag läste om avregleringen och tyckte som boende i Italien att apoteken var dåliga.
För två år sedan började jag köpa apotek. Nu har jag 20 stycken.
Det gäller såväl inredning, prissättning, sortiment och service. Det antog Anders Skeini att han kunde göra bättre.
– För två år sedan började jag köpa apotek. Nu har jag 20 stycken.
De flesta apotek är än idag enskilda familjeägda firmor.
– Det fina med Italien är att de är licensierade alltihop. Du kan inte öppna ett nytt apotek när du vill. Det finns en kommunal apotekskarta. Det är lite monopol i kvarteren.
Genom att köpa apotek och bygga en kedja med stordriftsfördelar vill han skapa bättre lönsamhet. Men han är inte ensam, fyra andra spelare, alla ägda av riskkapitalfirmor, försöker göra samma sak. Själv äger han lejonparten av aktierna själv, även om den svenska branschveteranen Anders Nyberg, som under många år var vd för Ica-ägda Apotek Hjärtat, också har investerat i verksamheten.
– Det är en säljarens marknad eftersom det är flera som bygger kedjor, säger Anders Skeini om att priserna på italienska apotek stuckit i höjden på sistone.
Å andra sidan räknar han själv med att höja lönsamheten i de som han köper. Att utöka produktutbudet är ett viktigt steg för att öka merförsäljningen i varje butik. Till det kommer olika tjänster inom provtagning av exempelvis blodtryck. Så småningom hoppas Anders Skeini sälja även detta bolagsbygge. Kanske till någon av de riskkapitalister han just nu tävlar med. Men dit är det fortfarande långt.
– Vi ska bli en av Italiens största apotekskedjor med över 200 apotek. Men vi förlorar inga pengar nu, med 20 apotek.
LÄS MER: Miljardären byggde en egen by för barnfamiljer
LÄS MER: Litauen vänder ryggen åt Putin
LÄS MER: ”Rich & famous” lockar massorna till överdådets Monaco