Femteklassare fick sovjetisk skolning – så påverkades deras framtida inkomster

I en förpublicerad studie undersöker två nationalekonomer hur ideologisk indoktrinering kan forma ekonomiska livsval.

Jaakko Meriläinen är en av forskarna bakom studien av Birkalaexperimentet. Foto: pressbild/TT
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I fokus står ett pedagogiskt experiment i Birkala kommun i Finland, där två femteklasser under perioden 1973–75 fick historie- och samhällskunskapsundervisning som till stora delar var identisk med skolmaterial från dåvarande Sovjetunionen. Experimentet beställdes av det finska utbildningsdepartementet, men föräldrarna informerades aldrig. När projektet uppdagades stoppades det omedelbart – men då hade undervisningen redan pågått i ett helt läsår.

En av forskarna bakom studien av Birkalaexperimentet är Jaakko Meriläinen, assisterande professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Indoktrinering i skolmiljö har länge fascinerat forskare. Vi vet att utbildning påverkar värderingar, men kopplingen till ekonomiskt beteende har varit mindre utforskad, säger han.

Resultaten är tydliga: eleverna som deltog i experimentet har i vuxen ålder i genomsnitt tio procent lägre inkomster än jämförbara elever från samma kommun. Däremot syns ingen skillnad i utbildningsnivå.

Styrde karriärval

Den stora skillnaden finns i yrkesval. Deltagarna valde oftare yrken som i mätningar värderas högre av socialister och lägre av konservativa, till exempel lärare och sjuksköterskor. I snitt jobbar de även mindre än sin jämnåriga kontrollgrupp.

Forskarna menar att undervisningens innehåll, i det här fallet marxist-leninistisk ideologi, har påverkat värderingar som i sin tur styrt karriärval.

– Min slutsats är att det som lärs ut påverkar individers ekonomiska utfall, säger Meriläinen.

I Birkala skedde undervisningen i det dåvarande västblocket, vilket kan ha gjort barnen särskilt känsliga för kritik mot det rådande systemet, tror Jaakko Meriläinen.

– I ett socialistiskt samhälle ifrågasätter eleverna problemen de ser omkring sig – och i ett kapitalistiskt samhälle gör de samma sak. Om barn då får ensidig kritik av sin egen samhällsmodell kan det skapa en större öppenhet för alternativ. I det här fallet verkar undervisningen ha förstärkt uppskattningen för antikapitalistiska idéer, säger Jaakko Meriläinen.

Det pedagogiska experimentet i Birkala var kortvarigt. Men dess efterverkningar, menar forskarna, har sträckt sig över decennier – och hela vägen in i lönekuvertet.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;