Fenix förbättrar resultatet – aktien rusade: ”Äntligen”
Fenix Outdoor ökade intäkterna med 6,5 procent i det tredje kvartalet – vilket fick aktien att rusa 9 procent.
Samtidigt säger styrelseordförande och storägaren Martin Nordin att bolaget fortfarande står inför utmaningar.
”Den ursprungliga kärnmarknaden för friluftsliv växer fortfarande inte”, skriver han.

Friluftsbolagets rörelseintäkter uppgick till 212 miljoner kronor, jämfört med 199 miljoner kronor samma kvartal i fjol. Ebitda ökade till 46,8 miljoner kronor, upp från 43 miljoner kronor förra året.
Vd:n Martin Nordin skriver i rapporten att man ”äntligen förbättrar resultatet”.
Fjällrävens ägare köpte i mars i år in sig i det norska ullvarumärket Devold, som har påverkat positivt i kvartalet.
”Det tredje kvartalet visade en starkare försäljning och lönsamhet jämfört med samma kvartal föregående år, främst tack vare Devold. Detaljhandelsmarknaden fortsatte präglas av prispress och en varm start på vintersäsongen. Det sistnämnda gav en trögare start av vinterförsäljningen i september”, skriver han.
”Växer inte”
Men bolaget står fortfarande inför utmaningar.
”Den ursprungliga kärnmarknaden för friluftsliv växer fortfarande inte. Det finns en tillväxt inom utökat friluftsliv, såsom "outdoor lifestyle", som är mer volatil då den är mer modeinriktad och distribueras via andra försäljningskanaler”, skriver Nordin.
Förorderboken ser ”rimlig ut” för våren, konstaterar styrelseordföranden. Han tror också att Devold kommer bidra mer nästa år.
”När det gäller investeringar kommer vi nästa år att fokusera på att öka vår marknadsnärvaro, t.ex. genom marknadsföringssatsningar”, skriver Nordin.
Fenix Outdoors aktie rusade 9 procent när rapporten släpptes, kort innan börsens stängning 13.00.
Följ taggar
