Matson: Brutal prestanda och spektakulär design
30 procents längre räckvidd och 30 procents snabbare laddning utlovas.
1) BMW Neue Klasse
BMW:s väg i elbilsvärlden har varit snirklig. Först två revolutionerande modeller (i3 och i8), sedan ingenting, sedan modeller byggda på fossilbilar – och så äntligen en helt ny klass, händelsevis döpt till Neue Klasse. Bara designen på en av konceptbilarna, Vision Neue Klasse, knockade mig – men det är SUV-varianten Vision Neue Klasse X som kommer först till marknaden, tillverkade i en fabrik i Debrecen i Ungern. Bland nyheterna finns cylindriska battericeller, 800-voltsteknik och nya och mer effektiva elmotorer som tillverkas i Steyr i Österrike. 30 procents längre räckvidd och 30 procents snabbare laddning utlovas. Bland övriga nyheter förvandlas nedre delen av vindrutan till en stor skärm, där det mesta av informationen ska projiceras – och allt styrs med osynliga reglage på ratten.
Egenutvecklad plattform med chassi i epoxlimmad aluminium.
2) Polestar 5
Konceptbilen Precept visades redan i februari 2020. Fem år senare är det dags för produktion. Och nu kör Polestar in på en helt egen väg, utan delad teknik med Volvo. Polestar 5 har en egenutvecklad plattform med chassi i epoxlimmad aluminium. Syftet är att sänka vikten, något som ska ge bättre köregenskaper. Också drivlinan är egenutvecklad: en motor på varje axel, tillsammans 884 hk och ett vridmoment värdigt en lastbil – 900 Nm. Det är brutala prestanda och frågan är hur väl chassiet kan hantera dem. Ska bli spännande att ta reda på. Också designen är mer spektakulär än tidigare, signerad Maximilian Missoni – som dock lämnat Polestar för BMW.
Premiär på ett event i Stockholm i mars.
3) Volvo ES90
Vill man köra mest för att det är en Volvo. Bilen blir ingen storsäljare i Sverige, sedaner är sedan länge svala på svensk bilmarknad. Siktet är i stället inställt på Kina – där den också ska tillverkas, i samma fabrik som S90 (som fortsätter att tillverkas som hybrid). Tekniskt har ES90 samma bas som Volvo EX90 (och Polestar 3) och borde därför tämligen enkelt kunna tillverkas i samma fabrik i USA. Jämfört med S90 växer nya ES90, för att på allvar kunna ta upp kampen med de tyska konkurrenterna. Uppgifter som läckt ut skvallrar om att ES90 är 499 cm lång (2,1 cm längre än S90), 155 cm hög (+ 11 cm) och 195 cm bred (+ 7 cm). Premiär på ett event i Stockholm i mars.
Fokus har lagts på bilens självkörande egenskaper
4) Mercedes CLA
Nya CLA är den första modell som baseras på en helt ny bottenplatta, MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) – men också den första bilen i den största produktoffensiven i den tyska jättens historia, enligt svenske VD-n Ola Källenius. CLA kommer både som hybrid och renodlad elbil och den senare ska kunna laddas med 40 mil på 15 minuter från en snabbladdare som ger 300 kW. Den totala räckvidden är 74 mil. Ännu större fokus har lagts på bilens självkörande egenskaper, där den väntas bli först i världen med nivå 3 – alltså att föraren ska kunna släppa ratten och läsa en tidning, medan bilen kör sig själv bakom en lastbil på motorväg i 95 km/tim. Designen lär följa konceptbilen (visad redan 2023) tämligen troget.
Ska locka unga, förstagångsköpare av elbilar till Toyota
5) Toyota Sport Crossover
Resultatet av ett intressant samarbete mellan Toyota och en av världens två ledande elbilstillverkare, kinesiska BYD. Bilen visades första gången redan på bilsalongen i Shanghai i april 2023, men är nu alltså redo för lansering. Sport Crossover ska locka unga, förstagångsköpare av elbilar till Toyota, som inte har legat i täten när det gäller renodlade elbilar, men som nu laddar rejält: sex elbilsmodeller ska lanseras i Europa 2026. Den ska också fungera som en designikon, med djärva linjer – samtidigt som den är praktisk. Plats för fem personer och ett rymligt bagageutrymme. Inga tekniska data har släppts.
Har fått nytt liv med Filip & Fredriks film 'Den sista resan'.
6) Renault 6 E-tech
Min lärare i ryska på Vasaskolan i Gävle körde Renault 4L och eftersom han var en kul typ har jag alltid gillat bilen, alltså inte bara för den epokgörande reklamen om ”Lajban” som ”skrytbil”. Hela idén bakom den reklamen – att först peka på bilens alla svagheter för att sedan övergå till styrkorna – var förvisso lånad från VW:s reklam för Bubblan i USA på 60-talet, men den bet också här. Och bilen har nu verkligen fått nytt liv med Filip & Fredriks film ”Den sista resan”. Nya, eldrivna Renault 4 är knappast så påver som klassikern, utan har samma tekniska bas, AmpR Small-plattform, som Renault 5 – men är hela 22 cm längre. Två alternativ för såväl motorer som batterier och en bästa räckvidd på 40 mil.
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
LÄS MER: Håkan Matson testkör en succébil med djärva former