Håkan Matson testkör en succébil med djärva former
Den är – faktiskt – minst lika mycket en varumärkesresa. Dagens testbil är den senaste i raden för ett märke som gått från noll till 230 000 sålda bilar på bara några år. Ni hittar den historien i en ruta lite längre ner.
CUPRA TERRAMAR E-HYBRID DSG6
Pris: Från 639 900 kronor. Testbilen 744 300 kr.
Förmånsvärde: Från 8 010 kronor per månad.
Motor: Fyra cylindrar 1,5 liter 177 hk, elmotor 116 hk, systemeffekt 272 hk, systemvridmoment 400 Nm.
Förbrukning: 0,05 liter/mil.
Miljö, utsläpp av koldioxid: 11 gram/kilometer.
Prestanda: 0–100 på 7,3 sekunder, toppfart 215 km/tim.
Tjänstevikt: 2 013 kilo.
Längd x bredd x höjd: 452 x 187 x 159 centimeter.
Bagageutrymme: 400-490 liter.
Själva bilen lanseras med fyra motoralternativ, dock inte som elbil som den föregående modellen Tavascan. Här finns
istället en mildhybrid på 150 hk, en renodlad bensinversion på 265 hk och två laddhybrider på 204 och respektive 272 hk.
Det är den sistnämnda vi kört – och det finns en hel del positivt att rapportera. Cupra-satsningen lever enkelt uttryckt på teknik från den väldiga, men krisdrabbade Volkswagen-gruppen – och på egen, unik design. Drivlinorna i hybridversionerna ser i alla fall på papperet ut att vara rakt av hämtade från VW Passat – 1,5 litersbensinmotor på 177 hk och elmotor på 116 hk – och bilarna är liksom Passat framhjulsdrivna.
Med Terramar tas ytterligare kliv bort från en rätt enhetlig corporate VW-look; bilen har djärva former och är läcker. Inuti är den spännande och spänstig, fjärran från nutidens kyligt avskalade trend.
Föraren utsätts dock för alldeles för mycket information. Direkt irriterande är inte bara fartvarningen, utan framför allt uppmärksamhetsvarningen. Det blir liksom en omöjlig ekvation att hela tiden titta framåt, men samtidigt hålla koll på all information på den 12,9 tum stora skärmen. Skärmen bakom ratten kan ställas i fyra lägen, något som syskonet Audi var först med. Också där kan informationen vara svårläst.
HISTORIEN OM CUPRA
Cupra är en förkortning av ”Cup Racing” och bilarna var sportiga versioner av olika modeller från spanska Seat – ungefär som hur GTI fungerade för VW, R för Volvo och AMG för Mercedes (nåja, den jämförelsen haltar kanske en aning). Seat Ibiza GTi Supra Sport från 1996 var den första modell som bar ett Cupra-emblem.
Märket Seat grundades redan 1950, stod för Sociedad Española de Automóviles de Turismo, och var resultatet av ett avtal mellan den spanska regeringen och italienska Fiat – som levererade färdiga byggsatser till Barcelona. 1986 togs Seat över av Volkswagen, som ville skapa en konkurrent till Alfa Romeo.
Det gick naturligtvis inte alls.
Vi tar ett skutt till 2018.
Seat hade länge kämpat i en tilltagande motvind, med sjunkande försäljning och ett varumärke som kändes trött och intetsägande. Då, på bilsalongen i Genève, föddes bilmärket Cupra, med detaljer i koppar som mest uppenbara byggelement.
Det var genialt.
På ett par år körde Cupra om inte bara Seat, utan också Alfa Romeo. I fjol såldes 230 739 Cupra, mot 68 000 Alfa Romeo.
Cupras första helt egna modell Formentor kom 2020 och sedan dess har framgångarna radat upp sig: modellerna är byggda på teknik från ägaren Volkswagen, men med egen design och spansk kryddning har Cupra lyckats tälja ut en egen nisch i bilvärlden.
Från stillastående ger Terramar bra respons, är rentav yster. Den har något större problem med acceleration från mellanregistret, där de två motorerna inte samverkar helt perfekt via den sexstegade dubbelkopplingslådan.
Drivlinan kan ställas i fyra lägen, där Cupra-läget är det mest bisarra. Då ger bilen ifrån sig ett ljud som…ja, jag vet inte vad. Skrikande rådjur? Nä, det har jag på tomten varje dag, så något annat låter det.
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
Styrningen är lätt i låg fart, stram i högre, inte heller den helt i min smak – men absolut inte dålig.
Fjädringen är utmärkt, komforten mycket bra. Baksätet är OK, om än inte generöst, medan bagageutrymmet i laddhybriderna är grunt och bara rymmer 400 liter. Baksätet kan skjutas fram, något som ger 90 extra liter. Under bagagerumsgolvet hittar man en helt otäckt bensintank. En smula märkligt. Laddeffekten är 50kW, men när jag testladdade i den isande förvintervinden fick jag bara 18 km på 20 minuter. Annars ska räckvidden på el vara imponerande 12 mil, dock knappast i svensk vinterkyla.
En allvarlig hake med Cupra Terramar är priset. Min testbil springer i väg till 744 300 kronor – och i den prisklassen finns det väldigt mycket konkurrens. Plötsligt kan det spanska varumärket inte vara tillräckligt starkt ändå.
Spanskt och spanskt, förresten. Bilen tillverkas i Audis fabrik i Györi Ungern. Inte för att det spelar någon roll, men det säger lite om hur bilvärlden fungerar idag.
FÖR
+ Frän design
+ Fint chassi
EMOT
- Högt pris
- Hybridsystemet kan förbättras
LÄS MER: En äkta Porsche måste inte ha max två dörrar
LÄS MER: Nya Xpeng är en enda lång hyllning till Tesla
LÄS MER: Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”