Håkan Matson listar årets vackraste bilar
Året är snart slut och det är dags att summera: vilka nya bilar minns man bäst? Vilka bilar hade den läckraste designen? Här är min lista – sex bilar med appeal.
Samtliga är produktionsbilar, alltså inga våghalsiga konceptbilar (annars hade Jaguar Type 00 varit med) och tyvärr kom ju Alfa Romeo 33 Stradale redan 2023 – annars hade den varit självskriven.
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
1) Ferrari 12cilindri
Nej, jag gillar inte retrodesign – och ja, visst finns här element av klassiska modeller som 365 Daytona (fronten). Men här handlar det mer om en elegant och diskret blinkning. 12cilindri är mer präglad av sina rena linjer, en rakt igenom tidlös design, kort sagt ett mästerverk. Och vem säger nej på allvar till en sugmotor med tolv cylindrar och 830 hästar – som varvar till 9 250 varv?
2) Lotus Emeya
Bakom designen på Lotus nya bilar – tre på el, en på bensin – ligger Peter Horbury, som tragiskt nog avled sommaren 2023, bara 73 år gammal. Han fick uppdraget att skapa en ny design för Lotus sent i livet, efter att ha varit designchef på Volvo Cars och Ford i USA, men sa ofta att det var det roligaste han gjort. Själv tycker jag att Emyea är den bäst formgivna hittills, med kraftfullare och renare linjer än exempelvis Eletre. Och den andlöst sluttande taklinjen är något alldeles extra.
3) Lancia Ypsilon
Överlever Lancia som bilmärke? En hel del hänger på nya Ypsilon – och är det bara utseendet som avgör har Lancia en ljus tid framför sig. Också den här bilen är ett ovanligt lyckat försök att vara nostalgisk, djärv och modern samtidigt. Bakens LED-ljus är en hyllning till legendariska Stratos. Notera gärna ”bågen” på karossens sida och de kaxigt placerade strålkastarna – längst ut i hörnen.
4) Renault 5
En design som ansluter till det ikoniska originalet från 1971, men som absolut kan sägas vara tidlös. Renaultchefen Luca de Meo säger att bilen kan få behålla sin form i upp till 15 år, men att allt på insidan kan komma att förändras ofta, kanske varje år. Tycker ni att bilen är en smula försiktig? Kika då på den närbesläktade Alpine A290 – den kan också få en liten plats på den här listan.
5) MG Cyberster
Måsvingedörrar, minsann, som vilken Lamborghini som helst. Jag gillar starkt proportionerna, den långa, sluttande framhuven och den dramatiska bakdelen, plus de svarta karossdetaljerna. Första eldrivna roadstern sedan Tesla, precis innan Polestar 6 och Maserati Gran Cabrio Fologore hittar ut på marknaden. Designen är gjord hos MG:s designstudio i Marylebone i London och grundtanken var att göra former som inte skvallrade om att det rör sig om en elbil.
6) Toyota Land Cruiser
Återigen en design som återvänder till rötterna, men som samtidigt för anspråk på att vara tidlös. Och återigen avslöjas att enkelhet är den bästa designstrategin. Här handlar det också om praktiska argument: för en terrängbil är bra sikt och tydliga hörn avgörande. Därför är fönsterstolpen vertikal och bilens midja sänkt. Och fronten måste man bara älska.
LÄS MER: En äkta Porsche måste inte ha max två dörrar
LÄS MER: Nya Xpeng är en enda lång hyllning till Tesla
LÄS MER: Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”