Prenumerera

Kinneviks vd om krisen: ”Inte fullt så korkad som vissa påstår”

Kinneviks vd söker rätt ord. Ifrågasatt och motstridig är på tapeten. I slutet på året vill Georgi Ganev vara potentiell.
– 2021 handlades vi till en premie och alla tyckte vi var genier men jag gick inte ut och sa att jag var ett geni. På samma sätt tröstar jag mig nu med att jag kanske inte är fullt så korkad som vissa påstår i det läge som vi är i nu. 

Claes de Faire
Claes de FaireReporter EFN
Går sin egen väg. ”För oss handlar det om att våga hålla i vår strategi och att påminna om att vi har en stark egen kassa och därför kan gå vår egen väg”, säger Kinneviks ansatte vd Georgi Ganev. Foto: TT Foto: TT NYHETSBYRÅN
Publicerad: 13 mars 2025, 06:00Uppdaterad: 13 mars 2025, 13:27
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – magasin med unika analyser, intervjuer och reportage

Där! Precis mitt emot det gröna huset, där Kinneviks vd Georgi Ganev just nu häller upp en kopp kaffe, ligger Köpmantorget 2 där Jan Guillous mästerspion Carl Hamilton har sin vindsvåning.

I Sjöwall Wahlöös böcker om Martin Beck huserar just han i den tionde och sista delen precis runt hörnet från Brunnsgränd 6.

Framför näsan på Ganev står Bernt Notkes staty av Sankt Göran och draken från 1912 och det han dagligdags ser ske framför sig är en skoningslös och häftig kamp. Draken har besegrat mycket och under den stora besten ligger redan de döda kropparna.

Bredvid står en prinsessa och följer utfallet. Vem ska vinna? Vem ska ta hem striden?

Ja, om vi ska ägna oss åt symbolik och åt Georgi Ganevs roll på Kinnevik finns det jämförelser att dra.

Georgi Ganev
49-årige Georgi Martin Ganev är VD för investmentbolaget Kinnevik AB sedan januari 2018. Idag är hans situation pressad. Foto: TT

Stenbecks berömda lekfullhet

Nyss hängde skylten kvar i entréplanet på Brunnsgränd 6. Den bar titeln Heartbreak hotell och på den stod en rad namnkunniga svenska män i skärningen journalistik, politik och näringsliv som alla hade en sak gemensamt att de sökt sig till Stenbeck när stormiga äktenskap tvingat dem hemifrån och på just den här adressen fanns möjligheter att få ett tillfälligt boende. Nu är skylten borta och Ganev säger att någon eller några av de som bott här och vars trassliga kärleksliv därmed förevigas på skylten till slut kände sig så besvärade och efter påtryckningar bad han till sist vaktmästeriet att skruva ned den för gott.

Var den finns nu kan han inte svara på.

En skärva av Jan Stenbecks berömda lekfullhet har därmed lagts till handlingarna. Den lekfullheten som innehöll mod och djärvhet och som gång på gång stöpt om det anrika investmentbolaget med Fagersta bruks franska lilja som främsta symbol.

Vad vittnar ännu om det lekfulla arvet?

 Den stora julgranen som Kinnevik varje år bekostar och som enligt uppgift går på miljonbelopp?

Det är en present till Stockholmarna och man frågar inte vad en present kostar.

Det visar sig att det är ett årligt återkommande styrelsebeslut om dess framtid så det går ännu inte att svara på. Men i fjol spred den i alla fall julstämning över Skeppsbron.

– Det är en present till Stockholmarna och man frågar inte vad en present kostar.

Så enkelt hanterar Kinneviks kommunikationsdirektör Torun Litzén, som kan räkna ned 7 år kvar till guldklocka, frågan om kostnaden för julgranen.

Vill inte veta av spexande

Georgi Ganev, Sveriges mest pressade investmentbolags-vd, vill inte veta av något spexande. Han vet var han befinner sig och säger att han ställer upp på en intervju på den premissen.

Klär det honom?

Han ger intrycket av en sådan som haft konstant medvind i livet och vars uppsyn, charm och briljans nog säkerställt att rätt många av livets dörrar öppnats på vid gavel.

Ganev vet numera något om att kämpa. Jag liknar hans karriär vid en Golgata-vandring för sanningen är att Ganev annonserades som vd för Kinnevik sommaren 2 017 och tillträdde i januari 2018. Minns du åren från då fram till nu? Det gör Georgi Ganev och han minns dem väl. De innehöll ständigt nya variabler i form av pandemier, inflation och räntor som alla förändrat utgångsläget.

– 2021 handlades vi till ett premie och alla tyckte vi var genier men jag gick inte ut och sa att jag var ett geni. På samma sätt tröstar jag med mig nu att jag kanske inte är fullt så korkad som vissa påstår i det läge som vi är i nu. Marknaden var överhettad 2021 och det var inte första gången i världshistorien som det uppstår sådana fall i marknaden. 2022 och framåt har varit den tuffaste sättningen någonsin för teknikaktier. Det är min tröst, vi driver vår affär under en historiskt tung period.

Konsten att leva under press

Han ger ett exempel som han uppger i det närmaste är unikt och det är när Kinnevik delade ut Zalando till ägarna 2021.

– Det svåraste är att vi tillhandahåller tillväxtaktier som är illikvida på en likvid marknad. Den här publika marknaden har en helt annan riskaptit eller tidshorisont då påverkar det så klart förtroendet för det vi gör. Att inte bli styrd till det och hela tiden gå tillbaka till vad som skapar långsiktigt värde det är väldigt, väldigt utmanade i den här positionen. Hemligheten är att hela tiden förankra vår strategi bakåt med styrelse och ägare och inte för en sekund gå med på att göra ett taktiskt undantag från vår strategi. Vi gick in i ett antal bolag 2018 och framåt och i några ser vi ljuspunkter som gör att bolagen skulle gå att sälja nu. Men att sälja det bästa vi har nu vore det sämsta för Kinneviks aktieägare långsiktigt. Jag kan ha förståelse för den poäng vi hade kunnat göra idag genom att avyttra de innehaven och att det hade varit kortsiktigt tacksamt att göra. De här samtalen i styrelsen är inte alltid enkla att föra och allt är inte svart eller vitt annat än efteråt. Tajmingen av distributionen för Zalando visade sig ju vara bra men dagen vi bestämde oss var det inte ett lätt val att göra.   

Vi går just nu från att vara ifrågasatta till missförstådda.

Hur klarar man av att leva under stark press under en längre period? Kanske är medieträning en räddning för Georgi Ganev låter sig inte lockas in i hur han klarar av år av ifrågasättande.

 ”Det är ett maraton och inte ett sprint”.

Snälla, Torun Litzén vill man skrika, uppdatera dina QaAs innan affärspressen somnar.

 Sedan så klart:

 ”Vänner, familj, skärgården, skidåkning och en balanserad kost.”

 Han är inte oäven på cellon.

Ljuspunkterna

Finns det något svårare än orientering? Att rättvist ta ut sin position och sedan lyckats ta sig fram till önskat mål.

– Vi går just nu från att vara ifrågasatta till missförstådda. Det förekommer några ljuspunkter och det hjälper oss att långsamt få en trovärdighet.

När skedde det?

– I slutet på förra året gick vi från att vara ifrågasatta till missförstådda. Nästa steg efter det är att bli potentiella, där tror jag vi hamnar under det här året. Sedan kommer vi gå från potentiell till leverande under de kommande åren efter det.

Väl där kommer Ganev räkna med att ha levt under konstant press i fem års tid.

– Kinnevik och jag hade en förhoppning att avyttra Milicom men erbjudandet blev alldeles för svagt och då ställde vi in affären och delade ut vårt innehav till ägarna istället. I efterhand skulle jag nog säga att vi hade en övertro till den affären som vi inte borde ha haft. Det skadade Kinneviks förtroende hur vi hanterar våra långa innehav. Även om vi inte kunde förutspå Corona så var vissa av de trender som vi såg extrapolerades för hårt i våra modeller och vi var för generösa att investera då. Vi borde räknat på en normal tillväxttakt i stället och ett exempel är mat på nätet för då var tillväxten helt enormt och kapitalet var fortfarande billigt. Den kritiken måste vi ta till oss i efterhand och vara mer skeptiska till förändringar i trendkurvorna vid nästa extrema tillfälle.

 Mat på nätet. Håll den tanken. Vi kommer tillbaka dit.

De har varit vd i Kinnevik sedan Jan Stenbecks tid: Vigo Carlund, 1999–2006, Mia Brunell Livfors, 2006–2014, Lorenzo Grabau, 2014–2016, Joakim Andersson (tf), 2017, Georgi Ganev, 2018–. Foto: TT

”Jag är gasa"

Georgi Ganev använder ordet extrapolera. Det skulle kanske en bihandlare också göra medan en bilhandlare skulle säga ’tillfälle som aldrig kommer igen’ och spelare skulle säga ’det går inte att förlora’. Vid sådana tillfällen kan man vara en gasa eller en bromsa.

– Jag är gasa. Nu upplever jag att vi är på ett investeringsklimat som sakta börjar likna hur det såg 2018. Då gick vi från en enorm volatilitet, från hyfsad hälsosam till totalt överhettad 2021 följt av en iskall period 2022–2023. I slutet på 2024 såg vi däremot mer aktivitet och därför tror jag att vi närmar oss en normalnivå 2025. Snart är vi i en miljö som liknar 2018 men med skillnaden att vi haft extremperioder där mellan. Jag längtar tillbaka till den perioden för de här extrema topparna och dalarna gör det svårt att se klart och ta sunda beslut. Vi vill vara i både köparens och säljarens marknad. Det farliga nu är att bli för procyklisk och bara göra det som alla andra gör. Kinnevik får göra många fel men aldrig procyklisk. 2021 investerade vi mer än vad vi gjort något annat år innan, alltså mer än 2018, 2019 och 2020. Nu kan vi titta tillbaka på några år där vi lyckats investera mer än vad vi lyckats avyttra. Varför? Marknaden har inte varit bra för exits men bra för nya investeringar. Det har vi utnyttjat med hjälp av vår kassa och det tror jag kommer löna sig enormt mycket de kommande åren. Vi har inte behövt vänta på köparens marknad för att kunna sälja och få tillgång till kapital. Det är en styrka.

”Vill att det ska vara kaxigt”

Inom tre år räknar Ganev med att göra nästa stora exit och han bedömer att det kommer handla om affärer på mellan fem och tio miljarder kronor.

Han varken vill eller kan svara på vilka bolag som kan bli aktuella att sälja.

Vi tillåter oss att vara lite ortodoxa.

Jag säger till Kinneviks vd att själv välja rubrik själv på det här porträttet.

Det blir tyst.

Länge.

– Jag vill att det ska vara kaxigt. För oss handlar det om att våga hålla i vår strategi och att påminna om att vi har en stark egen kassa och därför kan gå vår egen väg. Vi backar bolag som ännu ej är fullt förstådda. Det har vi alltid gjort. Minns du när Cristina Stenbeck tog beslut att gå in i Zalando och det var löpsedel efter löpsedel om hur korkat det var. Skor på nät? Så dumt. Om fem år tror jag vi kommer se tillbaka på den här tiden och säga att Kinnevik hade ett mycket starkt innehav 2025. I dagsläget finns det noll kredibilitet att säga det när aktien är under så stort tryck.

”Minns du när Cristina Stenbeck tog beslut att gå in i Zalando och det var löpsedel efter löpsedel om hur korkat det var”, säger Georgi Ganev. Foto: TT

Vi jobbar med ord för att hitta rätt till rubriken. Förslag kommer upp. Ganev söker sig fram contrarians, vad är det på svenska, motstridiga? Motfalls?

– När vi investerar i ett bolag har vi i regel varit relativt konservativa i våra värderingar. När det sedan görs transaktioner i dessa bolag har dessa oftast skett till högre värde än vad vi haft i våra böcker. Vi är publika och korrigerar våra värderingar upp och ned varje kvartal. Det gör inte de investerare som inte har det kraven på sig. Efter en sådan period som vi haft nu där multiplar sjunkit jättekraftigt har vi nästan gått i förväg.

Jag tycker slarv är ett så generiskt ord. Otur låter som om man skyller ifrån sig.

Långsiktig potential är det enskilt mest avgörande när Georgi Ganev tittar på ett bolag. Det gör också att vi håller diskussionen om ord levande: Mot strömmen? Gå sin egen väg? Långsiktig?

– Finns inte den långsiktig potentialen att bli riktigt stor är det ointressant. Vi är villiga att ta risk på både affärsmodell och mognadsgrad för vi vet att inom vår approach kan vi tänka lite mer långsiktigt än andra investerare. Vi är inte begränsade kring fonders livslängd utan har ett annat typ av kapital på en längre sikt som är bortom en tillväxtinvesterare.

Våghalsiga?

Nej, det går han inte med på.

Jobbiga investeringar

– Två stycken investeringar som har varit väldigt jobbiga. Den ena är Babylon där vi har förlorat en miljard kronor totalt. Visionen var rätt och allt det vi förutspådde skulle hända i vårdsektorn har hänt men leveransen och risken var inte under kontroll och därför gick det i konkurs. 

Vad slarvade ni med?

– Jag skulle säga att det var en felaktig bedömning av att bolaget skulle kunna leverera på sin strategi. I början på 2022 med sättningen som följde var Babylon publikt med en spac och tappade 90 rocent av värdet men var fortfarande i behov av kapital. Det blev omöjligt. 

Slarvig? Riskvillig?

 – Jag skulle inte säga det men till viss del var det en ofokuserad plan bland alla aktieägare där vi accepterade att bolaget gjorde för många saker på för många marknader samtidigt. Det resulterade i att man inte fick den effekt som vi hade behövt. Det här är ett bra exempel på där man kan gå fel även om tron på visionen finns och verkar stämma.

Äventyret med Matkassen

Om det inte var slarv vad var det då? 

Otur?

 – Jag tycker slarv är ett så generiskt ord. Otur låter som om man skyller ifrån sig. Det var ett felaktigt beslut att inte smalna av strategin tillräckligt snabbt. Det måste vi dra lärdomar av. Marknaden var för tillåtande och det fanns för mycket kapital. Andra har förlorat långt mer än vad vi gjorde. Amazon tappade 90 % av börsvärdet i början på milleniet. De som fortsatte att investera gjorde de för att de vill förstå. Så ska man tänka kring oss också.

Om Babylon var det ena exemplet vilket är det andra?

 – Det är vårt äventyr med Matkassen på nätet som är en komplicerad affärsmodell som kostat väldigt mycket mer för att nå lönsamhet än vad vi räknade med. Varje budgetuppdatering har det alltid krävts ett nytt belopp för att nå den berömda lönsamheten.

Delägare i vingård

Blir inte allt alltid dyrare och allt alltid tar längre tid. Vilken investerare har någonsin varit med om motsatsen – att det blivit billigare och gått snabbare?

Händer upp. Kliv fram.

 – Det har nog ingen varit med om. Det vi som investerare måste fråga oss är ju hur mycket dyrare det blir och hur mycket längre tid det ska ta. Sedan betyder ju inte det att det ursprungliga antagandet var felaktigt även om investeringen då inte blir lika bra.

Georgi Ganev hävdar med önskvärd tydlighet att han inte har några problem alls med att ge raka besked men på frågan om han är en spara eller en slösa vill han gärna placera sig någonstans mitt emellan.

– Jag känner mig slösaktig när jag handlar mat och vin för jag uppskattar riktigt bra kvalité i bägge fallen och då håller jag inte igen.

Georgi Ganev är sedan 2005 delägare i vingården Abdyika i Bulgarien, där hans far och bror är aktiva i driften. Den nämner han inte under punkten slösa.

Lite Stenbecktakter.

 – Jag tycker om att ha koll på min ekonomi och oavsett vad jag tjänat vill jag alltid ha en buffert.

Jan Stenbeck gick bort 2002. Vad skulle han ha gjort om Kinnevik krisade som nu? Foto: TT

Vad hade Stenbeck gjort?

Så tillbaka till rubriken. Han är rädd för att framstå som defensiv.

– Då blir det lätt att vi hamnar i ett försvarsläge. Jag vill framstå som lyhörd men med en stark tro på vad vi ska kunna leverera. Allt vi gör kommer inte lyckas. Men det som lyckas kommer att ha en så stor potential att den vida överskrider det som inte gått bra. Zalando är det bästa Kinnevik gjort i modern tid där avkastningen då vida överskrider de misstag vi gjorde under samma period. Idag har vi ett kärninnehav med fem bolag som står för drygt hälften av vårt substansvärde. Vi har investerat i Travelperk som värderas till 30 miljarder och nu har EQT, Atomico och Sequia följt efter. Värderingen det här kvartalet är 50 procent högre än kvartalet innan. Vi hade en enorm uppskrivning tack vare att de nya investerarna ser det här värdet. Det som är än mer viktigt för mig är att de vill femdubbla värdet mot där vi är idag. Potentialen framgent är det som är intressant. Kinnevik ska bli kända för att vi inte bara skapade ett Zalando utan ett antal nya. Det billigaste sättet att bli delägare i de här nya plattformarna är via Kinnevik för vi tradar på en extrem rabatt idag. Jag tar på mig nitarna som vi gjort men vi är nedtryckta för den här marknaden inte har tid med den här typen av investeringar. Köper du Kinneviks aktier får du indirekt exponering mot de här fantastiska bolagen.

Vad hade Jan Stenbeck gjort?

Satt upp en vepa över huset på Skeppsbron med texten ’REA’?

Det skrattar Georgi Ganev bort.

 – Vi pratar om att det är rea på vår aktie varje dag. Jag har själv totalt köpt aktier för över 40 miljoner kronor för att visa hur mycket jag tror på Kinneviks uppsida. Det får väl tala sitt tydliga språk.

 Från ifrågasatt till missförstådd till potentiell.

– Kanske det är min drömrubrik att det står att Kinnevik som bolag och jag som vd är potentiell, det eller offensiv.

Kinnevik
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;