Lastbils-vd:ns magkänsla: “Det är Europa vi hoppas på”
Lastbilsjätten Traton, som äger svenska Scania, lyfter på börsen efter att lönsamheten minskat mindre än befarat. I en stökig omvärld sätter nu vd Christian Levin hoppet till hemmamarknaden.
– Min magkänsla är ändå att Europa är på väg tillbaka, säger han.

Personbilstillverkaren Volkswagens lastbilsjätte Tratons justerade rörelsemarginal backar under det tredje kvartalet till 6,4 procent från fjolårets 9,6 procent. Det är betydligt bättre än analytikernas förväntningar som låg på 5,7 procent, enligt storbanken UBS.
Det är det svenska flaggskeppet Scania som lyfter lönsamheten. Den justerade rörelsemarginalen för Scania ökar sekventiellt till 11,1 procent från 9 procent under det förra kvartalet.
– Scanias orderingång i Europa kommer bra tillbaka vilket är viktigt för oss och i lokal valuta ökar serviceintäkterna sju procent. Det är ett otroligt styrketecken och som vanligt ett adelsmärke för Scania, säger Christian Levin, som är vd för både Scania och Traton.
Positiv till Europa 2026
Till skillnad från konkurrenten AB Volvo lämnar inte Traton någon guidning för nästa år vid rapporten för det tredje kvartalet. Men Christian Levin beskriver en stökig omvärld där Europa står för hoppet nästa år.
– Min magkänsla är ändå att Europa är på väg tillbaka. Vi har ett ersättningsbehov, räntesänkningarna ger resultat och de stora infrastruktursatsningarna leder till en ökad industriell aktivitet. Jag är relativt positiv till Europa nästa år, säger han.
Situationen i Nord- och Sydamerika är svårare att förutspå, men nedgångar ligger definitivt i korten och den asiatiska marknaden är “jättesvår att säga något om”, enligt Christian Levin.
– Det är Europa vi hoppas på för att kunna få upp resultatet nästa år, säger han.
Tullarna ställer till det
Tratons nordamerikanska varumärke, med stor produktion i Mexiko, levererar en justerad rörelsemarginal på 0,8 procent under kvartalet. Vid investerarkonferensen i samband med rapporten uppgav Tratonledningen att man inte kan utesluta en förlust under det fjärde kvartalet. Enligt Christian Levin är det för tidigt att säga hur ytterligare tullar skulle slå mot Traton. Den amerikanska presidenten Donald Trump har deklarerat att han vill införa tullar på 25 procent på tunga lastbilar importeras till USA.
– Vi sitter i förhandlingar just nu, men som alla tullar har det som effekt att produkten blir dyrare. Vi har genomfört prishöjningar för att kompensera och det vi ser än så länge är att det trycker ned hela marknaden, säger Christian Levin.
Under det tredje kvartalet invigde Scania sin nya fabrik i Kina med en kapacitet på 45.000 tunga lastbilar. Investeringen har pressat Scanias lönsamhet under flera kvartal och vid investerarkonferensen uppgav Christian Levin att den kommer att göra det under flera år framöver.
– Vi har ungefär en miljard euro som vi ska skriva av under flera år. Det är klart att om du investerar för en kapacitet på 45.000 och inte fyller det direkt så får du en viss underabsorption under tiden du rampar upp. Det här är ingenting som betalar sig på kort tid utan en otroligt långsiktig investering som bygger ut Scanias kapacitet med nästan 50 procent, säger han.
Hade du föredragit en fabrik med lägre kapacitet?
– Vi tittade på ett 20-tal licenser som vi kunde förvärva i Kina och kom fram till att det här var den bästa och den kom med det här kravet. Ur ett långsiktigt perspektiv är jag övertygad om att vi kommer att fylla den här fabriken, säger Christian Levin.
"Lärde oss enormt mycket av det"
På onsdagen varnade den europeiska branschorganisationen Acea för att bristen på kritiska chip kan leda till störningar i den europeiska fordonsindustrin. Detta efter att Kina lagt exportförbud på så kallade Nexperia-chip på grund av en politisk konflikt med Nederländerna.
För några år sedan drabbades Scania hårt av den halvledarbrist som följde i spåren av coronapandemin, men just nu tror inte Christian Levin att nuvarande situation ska leda till nedstängningar för Scania.
– I mina måndagsrapporter ser det just nu bra ut. Förra gången blev otroligt smärtsam för oss, men jag upplever att vi lärde oss enormt mycket av det. Vi har varit extremt snabba på bollen den här gången. Men det är en komplicerad värld och 100 procent överblick är svårt att ha.
Finansiella instrument i artikeln
