Martin Blomgren: Så blir du en vinnare på börsen
En stor fördel för oss som inte är genier är att man inte behöver vara speciellt smart för att bli framgångsrik på börsen. Har du tålamod, kan ha två tankar i huvudet samtidigt och vet vad ett flygplan är så kommer du att bli en vinnare.

Diskonterade kassaflöden och vinstmått som kräver sexbokstavsförkortningar är bra att behärska om man tänker göra stora företagsutköp eller jobba som finansanalytiker. Som privatinvesterare behöver man sällan göra det så svårt för sig.
Det räcker ganska långt att känna till att Stockholmsbörsen har stigit 69 av de senaste 100 åren, och att genomsnittsåret har bjudit på 8–10 procents uppgång, för att förstå att en långsiktig och regelbunden aktiesparare till slut blir förmögen när ränta-på-ränta-effekten har gjort under.
Är som flygplan utan slutdestination
Det går att stanna där, månadsspara i breda aktiefonder och gå genom livet som en börsointresserad vinnare. Vill man vara lite mer aktiv kan man addera en enkel tankefigur.
Jag brukar resonera så här: Börsen och aktier är som flygplan som glider fram utan slutdestination med två motorer som drivkraft – vinstmotorn och värderingsmotorn. När företagsvinsterna stiger är det att betrakta som ett gaspådrag i vinstmotorn, vilket får hela planet att lyfta.
Omvänt så börjar planet tappa höjd när vinsterna minskar. Anledningen till att vinsttrenden förändras kan vara alltifrån att bolag blir mer kostnadseffektiva eller gör succé med nya produkter, till att politiker förändrar skatteregler eller att konjunkturen förändras. Detaljerna är inte det viktiga här, utan det är riktningen som är viktig att identifiera för att förstå om vinstmotorn är på väg att trycka flygplanet uppåt eller nedåt.
Värderingsmotorn jobbar parallellt och här är det aktiemarknadens samlade bedömning av vad som är ett rimligt pris att betala för bolagsvinsterna som bestämmer gaspådraget. Bränslet till värderingsmotorn kommer från lite olika håll med räntan som en viktig komponent. Ju lägre ränta, desto mer attraktiv blir börsen som placeringsalternativ och låga räntor ger även investerare större tillgång till pengar, vilket också knuffar värderingen uppåt.
Motorerna bromsar och gasar samtidigt
Omvänd logik gäller när räntorna stiger. Även viljan att ta risk påverkar värderingsmotorn. När himlen är blå och fin och företagen mår bra blir aktiemarknaden ofta girig och betalar glatt mer för varje vinstkrona. Mörka moln och luftgropar på radarn fungerar avskräckande och hämmar värderingen. Inte sällan tenderar båda motorerna att gasa och bromsa samtidigt eftersom stigande vinster föder optimism och det smittar av sig på riskviljan och värderingen. När både vinster och värdering stiger går det fort uppåt för aktiekurserna, medan stora börsfall ofta är resultatet av att båda motorerna varvar ned samtidigt. Det första scenariot är underbart, det andra gör ont i magen.
Poängen med resonemanget är inte att man bör försöka tajma minsta humörförändring på börsen, utan att man med jämna mellanrum kan göra en enkel motorbesiktning. Checka av att vinsterna fortfarande har potential att fortsätta uppåt och att värderingen är någorlunda rimlig. Blir det grönt ljus på den besiktningen så är det oftast bara att flyga vidare och du har ökat oddsen för att pricka rätt lite oftare än vad du prickar fel.
Mer än så krävs inte för en lönsam långresa på börsen.
Följ taggar
