Matson: Mycket talar för KIA EV3 – men se upp för det här
Det är mycket som talar för KIA EV3.
Fräck design, hyfsat pris, bra räckvidd (60 mil), utmärkt komfort, goda utrymmen, trevlig att köra.
Men den är inte helt befriad från skönhetsfläckar.
Åtminstone en av dem är självförvållad, den andra är – som det hette förr i tiden – EU:s fel. I båda fallen gäller det säkerhetssystemen ska hjälpa föraren i körningen.
Filhållningsassistenten i bilen är överkänslig. Den tvingar ratten att röra sig fram och tillbaka under körning rakt fram, vilket i längden blir irriterande. Här finns mer jobb att göra för KIA:s mjukvaruutvecklare.
Varningarna för otillåten hastighet och dålig uppmärksamhet – båda krav från EU på alla nya bilar– kan i vissa lägen vara direkt störande. Man måste ändå få kolla i ytterbackspegeln utan att bilen tycker att man tappat kontrollen över körningen. Här finns mer jobb att göra för EU:s lagstiftare.
Visst – man kan stänga av alla system. Men strider inte det mot själva idén?
KIA EV3
Pris: Från 419 900 kronor. Testbilen 580 300 kr.
Förmånsvärde: Från 4 184 kr per månad. Testbilen 4 913 kronor per månad.
Motor: Effekt 204 hk, vridmoment 283 Nm.
Förbrukning: 14,9 kWh/mil.
Räckvidd: 60 mil.
Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.
Prestanda: 0–100 på 7,9 sekunder, toppfart 170 km/tim.
Tjänstevikt: 1 979 kilo.
Längd x bredd x höjd: 431 x 185 x 157 centimeter.
Bagageutrymme: 460 liter + 25 liters frunk.
EV3 bygger på samma bottenplatta, E-GMP, som storasyskonen EV6 och EV9, men har till skillnad från dem ett elsystem på 400 volt, i stället för 800. Det gör att laddeffekten bara är 128 kW. Nu säger KIA att laddkurvan är programmerad på ett sätt som gör att laddtiden i praktiken ska vara klart godkänd: från 10–80 procent ska gå på drygt 30 minuter.
I toppversionen, som jag provat, sitter ett batteri på 81,4 kWh, som ger en imponerande räckvidd: drygt 60 mil. Priset för den versionen är 580 300 kronor, men det går att välja enklare utrustade versioner – som då kostar 530 300 kr, 498 300 kr samt 419 900 kr (med enklare batteri på 58,3 kWh). Men redan den är hyggligt utrustad, även om bland annat el-baklucka, head-up-display och LED-ljus saknas.
Interiören är modern, trivsam och ombonad, förutom en del detaljer i plast. Instrumenten består av två skärmar på 12,3 tum, plus en tredje mindre mellan dem på 5,3 tum. Tyvärr skyms den till stor del av rattkransen.
EV3 är ingen sportbil, så den som vill ha en vassare styrning får vända sig till andra bilar.
Körställningen är upprätt och en aning förhöjd. Det ger en anmärkningsvärt bra runt-om-sikt. Baksätet är rymligt, med exempelvis 13 cm bättre benutrymme än Volvo EX30 och drygt 5 cm bättre axelbredd. Och för att fortsätta den jämförelsen: EV3 erbjuder 460 liters bagageutrymme, Volvo bara 318 liter. Chassiet hos EV3 är komfortabelt och bullret i kupén begränsat. Styrningen är helt i min smak: linjär, i stället för att vara överdrivet fartberoende, som hos många konkurrenter.
EV3 är ingen sportbil, så den som vill ha en vassare styrning får vända sig till andra bilar. Det gäller också prestanda: motorn ger 204 hk till de drivande framhjulen. Fullt tillräckligt om ni frågar mig, men det finns säkert de som vill ha mer pulver.
De flesta har – liksom jag gjort hittills i texten – jämfört EV3 med Volvo EX30, men den kan också jämföras med Volvo EX40. Då har fortfarande EV3 50 liter större bagageutrymme, tre cm bättre benutrymme i baksätet och tre mils bättre räckvidd. Dessutom är EV3 över 50 000 kronor billigare.
En annan jämförelse är mellan de billigaste versionerna av EV3 och Volvo EX30. Då kostar EV3 nästan 30 000 kronor mindre, men har nio mils bättre räckvidd – plus ett antal andra fördelar (förutom utrymmena). Ta bara värmepump. Bra i svensk vinter.
Som ni ser – det är mycket som talar för KIA EV3.
FÖR
+ Utmärkt komfort
+ Mycket goda utrymmen
+ Trevlig att köra
EMOT
+ Överkänsliga varningssystem
+ Inte bästa laddeffekten
+ Något tung
MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.
LÄS MER: Nya Xpeng är en enda lång hyllning till Tesla
LÄS MER: En äkta Porsche måste inte ha max två dörrar
LÄS MER: Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”