Oa$i$ turnésuccé – utmanar Swift: ”Konsumentskifte”

Konsumtionen som omgärdar comebackturnén är så omfattande att den driver på inflationen i Storbritannien.
Där har den redan dragit in mer pengar än den tidigare rekordinnehavaren Taylor Swift – och för Oasis själva väntar miljardinkomster från biljettförsäljning, produktsamarbeten och tillfälliga popup-butiker där rockmaskineriet drar fram.

Bröderna Liam och Noel Gallagher står just nu i centrum för den miljardaffär som är Oasis pågående världsturné. Foto: AP / TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Efter 17 spelningar i Storbritannien och Irland fortsätter Oasis världsturné den 24 augusti i Toronto innan den drar vidare genom Nord- och Sydamerika och vidare till Australien och Asien.

Under bandets två spelningar i Dublin den gångna helgen ökade konsumtionen i den irländska huvudstaden med 9 procent till följd av de utsålda konserterna på Croke Park inför 80 000 åskådare per kväll.

Bland annat hotellpriser som stigit med över 90 procent och markant dyrare flygbiljetter inför konserter i brittiska städer har bidragit till en så omfattande konsumtionsökning att den ger utslag på brittiskt konsumentprisindex och eldar på inflationen med 4 punkter, enligt beräkningar från landets statistiska myndighet.

Flera inkomstkällor

Matt Grimes, professor vid Birmingham City University med fokus på musikbranschen, gör bedömningen att bröderna Liam och Noel Gallaghers förmögenheter – för vilka grunden lades med 75 miljoner sålda album på 90- och 00-talet – kan dubblas tack vare turnén, med en utbetalning på omkring 640 miljoner kronor vardera. De huvudsakliga intäkterna för bandmedlemmarna kommer från en rad olika håll:

Samarbete med Adidas: På arenorna och via Adidas egna plattformar säljs en särskilt framtagen kollektion för turnén. Bandet är ända sedan starten starkt förknippat med varumärket, som också tagit fram två skomodeller i samarbete med bröderna Gallagher. Liam Gallagher samarbetar sedan tidigare med det italienska klädföretaget Stone Island medan Noel Gallagher släppt en ny gitarrmodell i samarbete med Gibson.

Popup-butikerna: I varje stad bandet kommer till öppnas en tillfällig souvenirbutik på bästa möjliga adress under veckan inför gigen. Fans har tålmodigt ställt sig i kör att få chansen att köpa allt från kläder och hushållsartiklar till vinylskivor och affischer. Inför de kommande två konserterna i Toronto vittnade fans om att de första lagren snabbt tagit slut.

Mat och dryck: Enligt uppgifter i brittiska medier i fjol kommer 50 procent av intäkterna från försäljning av mat och dryck under konserterna att tillfalla bandmedlemmarna själva. Under bandets spelningar på Wembley i London slog ölförsäljningen nytt rekord.

Maxade biljettpriser: Trots en högst väntad backlash från fansen har Oasis valt att sälja biljetter med så kallad dynamisk prissättning där Ticketmasters biljettpriser höjts i realtid utifrån efterfrågan och andra faktorer, vilket inneburit att en ståplatsbiljett kunnat kosta allt från 1 500 till närmare 4 500 kronor. Upplägget slopades för biljettförsäljningen i USA och väckte så mycket kritik att det ledde till en utredning från Storbritanniens konkurrensverk.

Streaming: Även om faktisk lyssning på bandets musik inte utgör den största inkomstkällan har beskedet om en comeback efter 16 år inneburit ett kraftigt uppsving: De dagliga lyssningarna på Oasis musik på Spotify ökade då med 690 procent.

Enligt Enders Analysis analyschef Alice Enders är upplägget ett typexempel på den rådande megatrenden inom musikrelaterad konsumtion: Att de största pengarna finns i liveupplevelser, snarare än lyssningar via streamingtjänster som Spotify och Apple Music.

Den amerikanska underhållningsjätten Live Nation, moderbolag för den globala biljettförsäljningsplattformen Ticketmaster, har sedan pandemin skapade en uppdämd längtan efter konsertupplevelser lyft med dryga 220 procent på New York-börsen.

Oasis turne i siffror

12,8 miljarder kronor
Den beräknade total omsättningen för Oasis pågående turné enligt Wonderwallets.

250 000
Antalet öl som såldes per konsert under bandets spelningar på Wembley – nytt rekord och i snitt tre druckna pints per biljettköpare.

9 800 kronor
Den genomsnittliga totalsumma en brittisk besökare enligt The Guardian beräknas ha spenderat för att se bandet. Biljettkostnaden står för drygt 20 procent av de totala utgifterna.

6 500 kronor
Det lägsta priset på andrahandsmarknaden för en ståplatsbiljett till Oasis kommande konserter i New York.

Den så kallade upplevelseekonomin har under de senaste åren vuxit kraftigt och beräknas av Barclays bidra med drygt 1 700 miljarder kronor till landets ekonomi under perioden 2024–2027.

– Oasis turné passar sannerligen in i denna kategori ... upplevelseekonomin är inte längre en trend, den utgör ett fundamentalt skifte i hur konsumenter prioriterar med sina finanser. För Oasis biljettinnehavare handlar investeringen inte bara om att se ett event – det handlar om att skapa varaktiga minnen knutna till sina kulturella ikoner", säger Rich Robinson, bankens chef för evenemang och nöjen.

Kan bräcka Taylor Swift

Den amerikanska soloartisten Taylor Swift innehar just nu rekordet vad gäller bruttointäkter för en världsturné efter att The Eras Tour när den avslutades i fjol dragit in närmare 20 miljarder kronor.

I Storbritannien har hon fått se sig slagen av Oasis med sin äldre och mer köpstarka publik. Under de 17 konserter som avverkats hittills har Oasis-fansen enligt en beräkning av Wonderwallets spenderat knappt 13 miljarder kronor.

Det verkar heller inte ta slut efter de sista schemalagda konserterna i brasilianska São Paulo i slutet av november. Allt mer ihärdiga uppgifter gör gällande att en Europaturné planeras under 2026, enligt bland andra Time Out.

Tidernas mest inkomstbringande turnéer

Artist

Turné och år

Antal konserter

Justerade bruttointäkter*

Taylor Swift

The Eras Tour, 2023–2024

149

19,6 miljarder kronor

Coldplay

Music of the Spheres World Tour, 2022–2025

194

12,3 miljarder

Elton John

Farewell Yellow Brick Road, 2018–2023

330

9,2 miljarder

Ed Sheeran

÷ Tour, 2017–2019

255

9,1 miljarder

U2

360° Tour, 2009–2011

110

7,2 miljarder

Bruce Springsteen, E Street Band

2023–2025 Tour

129

6,9 miljarder

*Bruttointäkter justerade för inflation enligt växelkurs gentemot USD den 23 augusti 2025. Listan inkluderar endast avslutade turnéer.

Källor: Billboard, Bloomberg, NME, Financial Times, Yahoo Finance

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;