OMXS30
OMXSPI
NDX

Så mycket billigare blir din tjänstebil nästa år

Från nyår blir det billigare att köra förmånsbil. Det rör sig inte om några jättebelopp, men efter några år med allt högre skatt är det förstås positivt att kostnaden nu sjunker.
Grundregeln lyder: Ju dyrare bil, desto större sänkning.

Publicerad: 20 dec. 2024, 07:25Uppdaterad: 22 dec. 2024, 08:17

I vår tabell sjunker förmånsvärdet för Volvo EX90 med 212 kronor i månaden, medan Toyota bz4X får värdet sänkt med bara 37 kronor. Ni kan nu själv göra alla kalkyler – Skatteverket släppte de nya värdena i veckan och de finns här.

Hur hög beskattningen av förmånsbilar blir styrs av huvudsakligen av fyra faktorer: Prisbasbeloppet, statslåneräntan, nybilspriset och eventuell extrautrustning.

MERA BIL I PODDEN
Lyssna på podden Gubbar som tjötar om bilar. De tidigare motorjournalisterna Håkan Matson och Ola Sigvardsson pratar om de hetaste biltrenderna, inte minst om övergången till elbilar, som båda kör. Håkan en Kia EV6 och Ola en BMW i3S. Två gubbar i tiden. Finns där poddar finns.

Prisbasbeloppet, som bestäms av regeringen, har visserligen höjts med 1 500 kronor till 58 800 kronor – men samtidigt sänks statslåneräntan, som bestäms av Riksgälden, från 2,62 procent till 1,96.

Frågan är förstås – vilken bil ska man välja?

Det viktigaste svaret är vilket behov man egentligen har. Har du många långkörningar där det är glest mellan laddstolparna är kanske en elbil inte det bästa valet. Å andra sidan gynnas elbilar fortfarande av skattesystemet.

Använder du förmånsbilen mycket privat och har stor familj är förstås utrymmena viktiga. Åker du ensam kommer du undan med en mindre bil.

Var också noga vid valet av extrautrustning. Det läggs på förmånsvärdet – så välj bara det du verkligen behöver (eller var beredd att skatta för utrustning du absolut vill ha).

Vi har plockat ut tio heta förmånsbilar, alla elbilar.

Jämför själv

Här kan du jämföra förmånsvärdet i år – med vad som gäller 2025.

(Förmånsvärdet är brutto per månad, utan extrautrustning. Listan är alfabetisk, utan rangordning. Räckvidden är angiven med WLTP-siffran.)

Audi A6 e-tron Avant Performance Proline blir 145 kronor billigare. Foto: Audi

Audi A6 e-tron Avant Performance Proline
En klassisk tjänstebilsfavorit, nu som elbil. Baserad på samma teknik som suven Q6 – och för del delen Porsche Macan Electric. Räckvidd 72 mil.
2024: 7 603 kronor
2025: 7 458
Minus: 145 kronor

BMW i5 xDrive40 Touring blir 168 kronor billigare. Foto: BMW

BMW i5 xDrive40 Touring
BMW står fortfarande för köregenskaper och stark personlighet. Nya 5-serien kan också fås med fossilmotorer, i elversion har den en räckvidd på 56 mil.
2024: 8 392 kronor
2025: 8 224
Minus: 168 kronor

Ford Capri Premium AWD Long Range 79 kWh blir 90 kronor billigare. Foto: Ford

Ford Capri Premium AWD Long Range 79 kWh
Inte det självklara valet, men gillar man designen ska man veta att tekniken delas bland annat med VW ID.4. Räckvidd 63 mil.
2024: 5 735 kronor
2025: 5 645 kronor
Minus: 90 kronor

KIA EV9 GT Line 7-sits blir 61 kronor billigare. Foto: KIA

KIA EV9 GT Line 7-sits
Inte många bilar erbjuds med sex eller 7 säten – med EV9 gör det. Har vunnit
nästa alla utmärkelser i branschen och är ett lyft för varumärket KIA. Räckvidd 51 mil.
2024: 8 274 kronor
2025: 8 213 kronor
Minus: 61 kronor

Mercedes EQE 350 4Matic SUV blir 145 kronor billigare. Foto: Mercedes

Mercedes EQE 350 4Matic SUV
Mercedes står för hög kvalitet och hög komfort. Ett prestigeval, som säkert impar på grannen – vilket inte minst gäller siffran för räckvidd: drygt 78 mil.
2024: 7 603 kronor
2025: 7 458 kronor
Minus: 145 kronor

NIO ET5 Touring 100 kWh blir 143 kronor billigare. Foto: NIO

NIO ET5 Touring 100 kWh
Ett udda val, med en udda lösning: batteriet kan bytas. Extrakostnaden bör analyseras noga efter hur man kör och var. Räckvidd 56 mil.
2024: 7 563 kronor
2025: 7 420 kronor
Minus: 143 kronor

Tesla Model Y Long Range 4wd blir 86 kronor billigare. Foto: Tesla

Tesla Model Y Long Range 4wd
En storsäljare på företagsmarknaden – men också till privatköpare. Börjar få några år på nacken och utmanas nu av vassa konkurrenter, men har fortfarande bra räckvidd: 60 mil.
2024: 5 598 kronor
2025: 5 512 kronor
Minus: 86 kronor

Toyota bz4X AWD Executive blir 37 kronor billigare. Foto: Toyota

Toyota bz4X AWD Executive
Toyota har länge haft fokus på hybrider, men börjar nu komma med renodlade elbilar. Nyligen visades nya Urban Cruiser, men vi får nöja oss med bz4X – som lider av sin korta räckvidd (44 mil).
2024: 5 042 kronor
2025: 5 005 kronor
Minus: 37 kronor

Volkswagen ID7 Tourer Pro S Edition blir 60 kronor billigare. Foto: Volkswagen

Volkswagen ID7 Tourer Pro S Edition
ID.7 har varit Volkswagens mest sålda modell under hösten – och 88 procent av bilarna har köpts av företag. Rymlig, lång räckvidd (62 mil) och bra förmånsvärde.
2024: 5 827 kronor
2025: 5 767 kronor
Minus: 60 kronor

Volvo EX90 Twin Plus blir 212 kronor billigare. Foto: Volvo

Volvo EX90 Twin Plus
Ett högt förmånsvärde – och det är ändå basversionen. Den dyrare ligger över 11 000 kronor. Men många vill ha den senaste Volvon – även om väntan den här gången blev rekordlång: bilen visades första gången i november 2022. Räckvidden är 63 mil.
2024: 9 951 kronor
2025: 9 739 kronor
Minus: 212 kronor

LÄS MER: En äkta Porsche måste inte ha max två dörrar

LÄS MER: Nya Xpeng är en enda lång hyllning till Tesla

LÄS MER: Håkan Matson listar 5 spännande elbilar: ”Gör mig knäsvag”

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;