TOPPNYHETER:

Stockholmsbörsen stiger – Saab i topp

Stockholmsbörsen inleder torsdagen med gröna siffror.
Försvarsjätten Saab toppar storbolagsindexet efter en ny köpstämpel.
Stockholmsbörsen stiger på torsdagen. Foto: TT Nyhetsbyrån

De ledande börserna i Asien lyfte efter AI-raketen Microns rapportkross på onsdagskvällen. Den amerikanska minneschiptillverkaren levererade en betydligt starkare försäljningsprognos än väntat, vilket åter väckte optimism kring AI-sektorn.

Samtidigt bidrar fallande oljepriser till det positiva sentimentet.

De flesta europeiska marknader öppnar något högre på måndagen. Några minuter efter öppning är breda OMXSPI upp 0,5 procent medan storbolagslistan OMXS30 är upp 0,6 procent.

I toppen av storbolagslistan hittas Saab som stiger över 2 procent efter en köpstämpel. Ericsson, Atlas Copco, Sandvik och Epiroc är samtidigt upp över 1 procent.

I botten av OMXS30 hittas H&M som redovisar en försäljning och ett rörelseresultat som var något sämre än väntat. Aktien är ned 1 procent.

Saab i topp

Saab har under morgonen köpstämplats av Pareto. Saabs efterfrågan uppskattas vara fortsatt hög och orderstocken växer kraftigt. Samtidigt felbedömer marknaden försvarsbolagets position, enligt analyshuset.

Fastighetsbolaget Castellum har även meddelat att de säljer fastigheter till Wihlborgs för drygt 13 miljarder kronor. Aktien lyfter 3,4 procent.

– Vår bedömning är att beståndet inte heller framöver kommer att ge tillräckligt hög avkastning för oss, varför vi väljer att sälja, säger Castellums vd Pål Ahlsén i ett pressmeddelande.

Wihlborgs aktie är samtidigt ned 2,3 procent.

Vidare har Handelsbanken Capital Markets höjt rekommendationen för byggbolaget Skanska till behåll från sälj. Banken skruvar samtidigt upp riktkursen till 260 från tidigare 250 kronor. Skanska-aktien stiger 0,8 procent.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel