Svenskarna ratar Tesla – tappar 44 procent
2024 var Tesla Model Y den mest sålda bilen i Sverige.
Under den gångna månaden har elbilstillverkaren tappat 44 procent av sin försäljning jämfört med föregående år.


Enligt Reuters registrerades 405 elbilar av märket Tesla i Sverige under januari månad 2025.
I Norge stod Tesla för 689 nyregistreringar – ett tapp på 38 procent jämfört med samma period i fjol, samtidigt som efterfrågan på nya bilar ökar både i Sverige och Norge.
Enligt en opinionsundersökning från Novus med 1 000 tillfrågade svenskar, som publicerades av TT den gångna helgen, har 63 procent av befolkningen nu en negativ bild av varumärket.
"Synd för varumärket"
Störst är den negativa förändringen bland unga konsumenter i åldrarna 18–34 år och yngre medelålder, 35–49 år.
– Det är bör vara väldigt viktiga målgrupper för Tesla, så på så sätt är det väldigt synd för varumärket, säger Ieva Englund, varumärkesexpert och affärsrådgivare på Novus, till TT.
Tesla lyft kraftigt på New York-börsen efter Donald Trumps valseger, men har inlett året trevande. Under måndagen har aktien fallit omkring 7 procent. I Kalifornien, som utgör USA:s största elbilsmarknad, har försäljningen av instegsmodellen Model 3 minskat med 36 procent under det gångna året.
Aktiekursen har fallit med omkring 20 procent från toppen den 17 december i fjol.
