Tesla släpper ”robotaxi” – kan avgöra bolagets framtid

Tesla.
Natten till fredag visar Tesla upp sin nya ”robotaxi”. Foto: TT
Publicerad: 10 okt. 2024, 10:05Uppdaterad: 11 okt. 2024, 06:55

Natten till fredag blir en ödesstund för Tesla.
I flera år har vd:n Elon Musk hävdat att företagets elbilar är på väg att bli självkörande. Nu ska en ”robotaxi” lanseras och det är upp till bevis för vad Musk själv beskrivit som avgörande för bolagets framtid.

”Förfallodatumet har till slut kommit för Elon Musk”, löd en rubrik i det amerikanska teknikmagasinet The Verge under onsdagen.

Produktionsbolaget Warner Bros. lokaler i Los Angeles är bokade för nattens event, svensk tid, och förväntningarna är höga. Elbilstillverkarens presentation sker med sci-fi-referensen ”We, Robot” som paroll och ska bland annat innehålla en variant av förarlös robotaxi som väntas få namnet Cybercab. Designen hålls hemlig in i det sista och som vanligt är spekulationerna igång:

”Kommer dörrarna öppnas på ett oväntat sätt?”, ”kan det rentav handla om någon form av buss?”.

Tesla
I snart ett decennium har Elon Musk pratat om förarlösa Tesla-bilar. Foto: Shutterstock Foto: Shutterstock

Under de senaste tio åren har Teslas vd Elon Musk gång på gång hävdat att tekniken för helt autonom transport finns precis bakom nästa hörn. Investerarna och aktieägarna har till största del följt med på resan. Nu finns det inte längre tid att flytta målstolparna.

– Om de bara visar upp något som inte verkligen demonstrerar tekniken, en prototyp för ett fordon som inte är i rörelse kommer det här sjunka som en sten, säger Gene Munster, delägare i investmentbolaget Deepwater Asset Management, till Bloomberg.

Musks prognoser för en självkörande Tesla år för år

2015: ”Tror vi har total autonomi inom ungefär två år”
2016: ”Två år bort”
2017: ”Sex månader bort, definitivt” och med möjlighet för passagerare att sova under bilfärder inom två år.
2018: ”Ett år bort”och ”200 procent säkrare” än med en människa vid ratten.
2019: Tesla kommer att erbjuda ”helt självkörande bilar i år”.
2020: ”100 %” övertygad om att Tesla kommer nå full autonomi nästa år.
2021: ”Det ser ganska troligt ut att det (autonomi på nivå 4) blir av nästa år”
2022: Helt självkörande teknik i betaversion kommer att finnas tillgänglig för alla ”innan årets slut”
2023: ”Helt självkörande” teknik kommer lanseras innan årets slut.

 Källor: The Verge, Consumer Reports, Business Insider, Lex Fridman Podcast, CNET

Omkörda av Alphabet

Toyota och General Motors är några av biltillverkarna som genomför egna autonoma satsningar och detsamma gäller techjättar som Microsoft och Amazon.

Men det är Alphabet-ägda Waymo som hittills har kommit både ikapp och förbi konkurrensen när det gäller att erbjuda förarlös transport ute i trafiken.

I augusti genomfördes över 100 000 betalda resor per vecka med företagets bilar som just nu rullar på gatorna i San Francisco, Los Angeles och Phoenix. Expansion till fler städer är planerad och har meddelat att man kommer att satsa ytterligare fem miljarder dollar på Waymo. Googles moderbolag Alphabet har satsat på att utrusta elbilar från Jaguar med den utrustning som krävs för att hålla förarsätet tomt och kommer att samarbeta med Uber i Austin och Atlanta.

Valt egen väg

Teslas planer har varit mer högtflygande: Säljpitchen från Musk och Tesla har varit att bilen ska kunna användas som en självkörande taxi som drar in pengar när ägaren själv inte använder den – och elbilstillverkaren har kunnat ta betalt för det.

Waymo robotaxi
Alphabets förarlösa taxitjänst Waymo genomförde i augusti i år 100 000 betalda resor per vecka. Foto: Shutterstock

Musk har konsekvent avfärdat den lidar-teknik konkurrenterna förlitar sig på som onödig och dyr och har valt en annan väg. Mjukvara för vad Tesla kallar Full Self-Driving (FSD) gick i början av året loss på drygt 120 000 kronor som tillval och kostar efter en kraftig prissänkning i april nu drygt 80 000 kronor extra.

Vägen för Teslas FSD och autopilotfunktion har fram till nattens event i Kalifornien kantats av bakslag, förseningar, tekniska problem och framför allt kopplats till tiotals dödsfall och hundratals uppmärksammade olyckor. Branschmedier har häpnat över valet att låta bilister beta-testa tekniken ute i trafiken.

"Teslas heliga graal"

Tesla-aktien är en av de senaste årens mest handlade aktie, och i maj i år fanns den i minst 140 000 svenskars portföljer enligt Dagens PS. Hittills i år hade aktien i onsdags backat knappt två procent och underträffat de tre senaste kvartalens förväntningar. Lanseringar av billigare modeller och andra alternativ planer som nämnts under de senaste åren har hela tiden varit sekundära för Musk.
– Allra störst fokus ligger på att lösa fullständigt självkörande. Helt självkörande bilar är avgörande. Det är verkligen skillnaden mellan att Tesla är värt mycket pengar eller värt i princip noll, sa han 2022.
Vissa analytiker är inne på samma spår. Men även optimister talar om betydligt längre tidslinjer än Musk gjort under de gångna åren.
– Jag tror att det här blir början på att robotaxi, autonomi och FSD når konsumenterna under de kommande 3–5 åren. Det här är Teslas heliga graal när det gäller tillväxt, säger analytikern Dan Ives på Wedbush Securities till Investor’s Business Daily.

Allt mer politisk

Sedan köpet av Twitter, numera X, har Musk rört sig längre och längre in i den politiska sfären och under den gångna veckan tog han ett ytterligare kliv när han i svart Make America Great Again-keps deltog under Donald Trumps valmöte i Butler, Pennsylvania.

Elon Musk
Elon Musk under Donald Trumps senaste rally. Foto: TT Nyhetsbyrån Foto: TT

Wall Street Journal avslöjade några dagar tidigare att Musks engagemang varit större och mer långtgående än vad som tidigare varit känt med över 500 miljoner kronor i stöd till republikanska grupper och kampanjer, vilket gör honom till en av landets största politiska bidragsgivare. Är det optimalt vad bilaffärerna beträffar?

Data från konsumentanalysföretaget CivicScience från mitten av juli i år visar att Musks anseende sjunker både bland miljömedvetna amerikaner och demokratiska väljare.
– När en vd för en biltillverkare är så offentlig med sitt stöd för en republikansk kandidat eller fråga är det naturligt att de köparna styrs i riktning mot andra alternativ, säger CivicSciences vd John Dick till NPR.

Under årets tredje kvartal ökade Teslas försäljning för första gången i år. Bara i fjol såldes 1,8 miljoner Tesla-modeller världen över. Musk-fans, elbilsentusiaster och aktieägare har i stor utsträckning förblivit mannen och märket trogna. När Elon Musk ställer sig på scenen i Burbank vid nattens event är frågan enkel: Kommer de att tro på honom även den här gången?

Så definieras självkörande teknik

Den amerikanska branschorganisationen SAE International delar in autonomi för personbilar i följande sex nivåer. Teslas nuvarande system befinner sig på nivå 2. Alphabets robotaxitjänst Waymo befinner sig på nivå 4.

0–3: Traditionell bilkörning

Nivå 0: Ingen automatiserad körning
Tekniska lösningar och varningssystem: ABS-bromsar, farthållare, varningssystem för döda vinkeln . Endast 7 procent av de bilar som såldes i USA 2023 saknade någon form av autonom kapacitet.

Nivå 1: Assistans för föraren
Teknik som kan ta kontroll över gas, broms ELLER styrning. Exempel: Adaptiv elektronisk farthållare, assistans för filkörning. Här befann sig 71 procent av nyregistrerade bilar på den amerikanska marknaden 2023.

Nivå 2: Delvis automatisering av bilkörning
Teknik som kan ta kontroll över gas, broms OCH styrning. Exempel: Assistans för att hålla bilen i rätt fil och adaptiv farthållare som används samtidigt. Här befann sig 22 procent av nyregistrerade bilar på den amerikanska marknaden 2023.

3–6: Automatiserad bilkörning

Nivå 3: Automatisering av bilkörning på vissa villkor
Teknik som helt kan ta över fordonet under vissa omständigheter och endast när samtliga villkor för automatisering uppfylls. Exempel: Autopilot i bilköer. 

Nivå 4: Hög nivå av automatiserad bilkörning
Teknik som gör att en bil med undantag kan användas som en förarlös taxi i ett avgränsat område. Fordonet behöver inte vara utrustat med gas- och bromspedaler eller ratt.

Nivå 5: Fullständig automatiserad bilkörning
Teknik som gör att uteslutande automatiserad framfart kan användas. Samma kapacitet som Nivå 4, men utan undantag eller geografiska begränsningar.

Källor: SAE International, Statista Mobility Market Insights

TeslaElon MuskAlphabet

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;