Trafikverket kritiserar NCC: Internfakturering fördubblade kostnaden
Trafikverket riktar omfattande kritik mot NCC:s interna upplägg i Västlänken-entreprenaden vid Korsvägen. I myndighetens miljardstämning pekas det NCC-ägda bolaget Hercules Grundläggning AB ut som ett av de tydligaste exemplen på bristande kostnadskontroll i projektet. Trots ett avtalat kontraktsvärde på 157,5 miljoner kronor har Hercules fakturerat 416,7 miljoner kronor för arbetena.

EFN rapporterade tidigare idag om den miljardstämning mot NCC som Trafikverket har lämnat in till Göteborgs tingsrätt. En del av stämningen tar upp NCC:s företag Hercules Grundläggning AB, som anlitats som en av de viktigaste underentreprenörerna i projektet, drivet av West Link Contractors (WLC), som består av NCC och tyska Wayss & Freytag Ingenieurbau AG.
Enligt Trafikverkets handlingar var det ursprungliga kontraktsvärdet för Hercules arbeten 157,5 miljoner kronor. Den faktiska kostnaden slutade dock på 416,7 miljoner kronor – mer än en fördubbling.
Det innebär att NCC:s eget dotterbolag har fått drygt 300 miljoner mer än vad det avtalade värdet medgav. I den stora kostnadsbilden är detta bara en mindre del av de över 5 miljarder som projektet fördyrats med. Men för Trafikverket är internfaktureringen ändå central, eftersom den, enligt myndigheten, visar hur kostnader kunnat skena på ett sätt som strider mot avtalet.
Höga påslag inom samma koncern
En av de punkter Trafikverket fäster särskild vikt vid är att Hercules fakturerade WLC med ett påslag på 16,8 procent – ett påslag som i normala fall ska vara marknadsmässigt. I Västlänken är frågan känslig eftersom det handlar om en intern affär mellan bolag inom samma koncern.
Trafikverket menar att påslaget inte är motiverat och att det innebär betydande merkostnader som i slutänden belastar skattebetalarna. Myndigheten beskriver att den här typen av internfakturering “ska granskas särskilt noggrant”, just för att entreprenören inte ska kunna flytta marginaler inom koncernen.
Arbeten utan giltig beställning
En annan del i kritiken gäller att stora delar av Hercules extra kostnader enligt Trafikverket inte motsvaras av formella beställningar. Myndigheten lyfter återkommande att dokumentationen brister: mängder, utförandebeskrivningar och tidpunkter anses vara otydliga eller saknas helt.
Detta är en av anledningarna till att Trafikverket i hävningsförklaringen skriver att WLC “saknat tillräcklig ekonomisk styrning” och att entreprenaden präglats av omotiverade kostnadsökningar.
Extern granskning bekräftar brister
Som en del av underlaget har Trafikverket låtit Delray Consulting gå igenom WLC:s ekonomistyrning. I rapporten noterar konsulterna stora skillnader mellan kalkyler och fakturerade mängder, inköp från koncernbolag utan att marknadspriser värderats, kostnadsökningar utan motsvarande beställningar och brister i fakturaunderlagen.
Delray beskriver att WLC:s interna kontroll “inte är tillräcklig för projekt av denna storlek” och att det finns systematiska brister i redovisningen.
En del av Trafikverkets stämning
Affären kring Hercules är en av flera pusselbitar i Trafikverkets stämning, men myndigheten använder den som ett konkret exempel för att illustrera hur kostnader har tillåtits skena. Hercules-delen är inte den största posten bakom kostnadsökningarna, men Trafikverket pekar på upplägget som bevis för att JV-bolaget inte följt avtalet, och som del i förklaringen till varför riktkostnaden så kraftigt har överskridits.
NCC:s svar väntar
NCC och Wayss & Freytag har ännu inte lämnat sitt svaromål i målet vid Göteborgs tingsrätt. I tidigare uttalanden har NCC avfärdat Trafikverkets hävning som “helt saknande rättslig grund” och pekat på ändrade förutsättningar och omfattande beställningar från Trafikverket som huvudorsaker till kostnadsökningen.
Följ taggar

