Martin Blomgren: Ta ett bett på snabbmatsjätten – köp Yum
Den amerikanska snabbmatsgiganten Yum Brands – med kedjor som Pizza Hut, KFC och Taco Bell – fortsätter att expandera och flyttar nu fram positionen även i Sverige. Aktien har en trög period i ryggen och pizzadelen är seg – men en försiktig värdering kan underskatta vinsttillväxten.

Mer än bara en restaurang. Starten på något större. En livsstil.
Det hölls inte tillbaka när Taco Bell nyligen förkunnade att kedjans första bopåle på den svenska marknaden ska slås ned. Premiären sker under vintern och Täby Centrum utanför Stockholm har i lokalmedier bekräftat att det är deras köpcentrum som blir platsen där svenskar ska få uppleva ”ikoniska rätter som Crunchwrap Supreme, Crunchy Tacos och Burritos”.
Nåja. Sverige är förvisso ett ivrigt tacotuggande land men det återstår att se om Täby blir starten på något större även här. Att Taco Bells ägare Yum Brands har byggt upp något stort går dock inte att argumentera emot. Tillsammans summerar antalet restauranger i de tre stora kedjorna i koncernen – KFC, Pizza Hut och Taco Bell – till över 62 000 stycken.
Inflation stoppar inte expansionen
Störst i antal är KFC med nästan 33 000, följt av Pizza Hut och Taco Bell och utöver det har man även en mindre burgarkedja, Habit Burger & Grill, med några hundra restauranger.
Pressade konsumenter, inflation och pandemier är inget som har stoppat Yums expansion mer än tillfälligt. Nya restauranger öppnas i rask takt och under fjolåret nettoöppnades styvt 2 600 stycken, motsvarande mer än 7 om dagen.
Ett tempo man ungefär har hållit de senaste fyra åren då man har gått från strax över 50 000 enheter i slutet av år 2020, efter ett år av stiltje under inledningen av pandemin. Målet är att öka antalet enheter med i snitt 5 procent om året och att öka omsättningen med 7 procent.
Konkurrenten visar fallande försäljning
Vassast i tillväxtväg just nu bland koncepten är Taco Bell som i tredje kvartalet växte med 9 procent justerat för valuta och 7 procent i jämförbart antal enheter, vilket förra veckans kvartalsrapport visade. En toppning av föregående kvartal där tacokedjan också växte fint. Även KFC växer bra medan Pizza Hut går trögare och där inleds nu en strategisk utvärdering.
Taco Bells framfart är för övrigt en intressant kontrast till konkurrenten Chipotle Mexican Grill som rasade på sin rapport nyligen efter siffror som visade på fallande försäljning.
2024 | 2025E | 2026E | 2027E | |
Omsättning, musd | 7549 | 8128 | 8655 | 9149 |
Rörelseresultat, musd | 2403 | 2659 | 2874 | 3121 |
Rörelsemarginal | 31,8% | 32,7% | 33,2% | 34,1% |
Vinst/aktie, usd | 5,48 | 6,01 | 6,66 | 7,47 |
Utdelning/aktie, usd | 2,68 | 2,85 | 3,07 | 3,41 |
P/E | 24 | 23 | 21 | 19 |
Källa: Factset |
Som resultattabellen visar så kan det vara riktigt lönsamt att driva snabbmatskedjor om man vet hur det ska göras. Rörelsemarginaler kring 33–34 procent för närmast tankarna till mjukvarubolag och förklaringen ligger främst i den framgångsrika franchisemodellen – men till viss del också i mjukvara. Mer om det senare.
Över 98 procent av alla restauranger drivs av franchisetagare som varje månad betalar en andel av försäljningen till Yum, oftast mellan 4 och 6 procent, för att använda konceptet och varumärket. Ibland hyr man även ut lokaler och annan utrustning. Ute i själva restaurangledet är vinstmarginalen betydligt lägre. Kring 16 procent i de enheter Yum driver själva, med Taco Bell som marginalstjärnan med omkring 24 procent.
Fetmaläkemedel tar plats
Kombinationen av hungriga och drivna lokala entreprenörer som gör fotarbetet och tillgången till det stora globala bolagets varumärke och distributionsapparat är ett effektivt sätt att expandera med relativt låg risk, hög lönsamhet och begränsat kapitalbehov.
Förväntningarna på Yum är också att de ska nöta på med en stabil tillväxt och något högre marginal de kommande åren, vilket skulle ge en årlig ökning av vinsten per aktie på 10–12 procent.
Skuldsättningen är visserligen ganska hög på omkring fyra gånger ebitdaresultatet, men så är det också en kapitallätt affärsmodell där utrymme finns för fortsatta aktieåterköp och kontinuerliga höjningar av utdelningen, som i dagsläget ger en direktavkastning på 2 procent.
Givet att tillväxten kan ske till rimlig risknivå är varken skuldsättningen eller värderingen så utmanande, efter en ganska blek kursutveckling. På nästa års vinstprognos ligger p/e-talet runt 21 och det kommer ner till 19 året därpå.
Som alltid finns det risker. Exempelvis kan man oroa sig för att ett större användande av nya effektiva fetmaläkemedel dämpar hungern på snabbmat.
Men det finns också möjligheter att överraska positivt. Pizza Hut och KFC möter ganska enkla jämförelsetal den närmaste tiden och den strategiska översynen av Pizza Hut, vars lönsamhet och tillväxt har varit svag en tid, kan frigöra värden.
AI på menyn
Taco Bells produktinnovationer tycks samtidigt bita bra, vilket borgar för att kedjans ambitiösa tillväxtplaner går i lås. Och självklart har AI letat sig in även på Yums meny. I deras fall i form av en mjukvaruplattform som kallas Byte by Yum! och som hjälper restaurangägarna, mot en löpande avgift, att sköta sin verksamhet effektivare i alla led från lagerhantering, till personalplanering och kundbeställningar.
Aktien gjorde ett ryck efter rapporten men står ändå en bit ifrån tidigare toppnivåer, samtidigt som vinsttillväxten bör kunna bli bra de kommande åren. Värderingen faller då successivt till lite väl försiktiga nivåer.
Det är värt att ta ett bett. Köp Yum.
Yum Brands
BÖRSVÄRDE 41 miljarder usd
AKTIEKURS 148,3 usd
REKOMMENDATION Köp
FÖR Franchisemodellen ger hög lönsamhet, bra kassaflöden och möjlighet att växa med begränsat risktagande. Sansad värdering efter trög period.
EMOT Konsumenter som håller tillbaka på restaurangbesök av både ekonomiska- och hälsoskäl kan ge tillväxtbesvikelser.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet. Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj. Aktiekurs avser stängningskurs den 10 november.
Finansiella instrument i artikeln
