Prischock för Viaplay: ”Allt till salu”

En stor prisökning för rättigheterna för engelska fotbollsligan Premier League väntar Viaplay.
Bolaget försöker därför säljer alla rättigheter som går för att täcka upp kostnaderna, enligt uppgifter till Dagens industri.
– Allt är till salu, säger en person med insyn i branschen till tidningen.

Viaplay väntar en prischock med anledning av att rättigheterna för engelska Premier League blir dyrare. I Premier Leauge spelar just nu många svenskar, Alexander Isak i Newcastle, bland flera. Foto: AP / TT NYHETSBYRÅN
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Rättigheterna för Premier League är klart eftertraktade på streamingmarknaden och har de senaste året varit förknippade med Viaplay.

2020 säkrade bolaget rättigheterna – för ligan som i dag har flera svenskar i olika lag – i sex år framöver med start säsongen 2022/2023. Dagens industri rapporterar att det tros ha kostat två miljarder pund för de sex åren, motsvarande 23,6 miljarder kronor vid den tiden, med hänvisning till brittiska medier.

Ska öka sina intäkter

Men när engelska fotbollsligan sålde rättigheterna gjordes det uppdelat i två treårscykler. Den första var billigare än den andra, vilket innebär att en väntad prisökning för rättigheterna tillkommer nästa säsong. Dessutom har brittiska pundet stärkts mot den kämpande svenska kronan, vilket får ytterligare konsekvenser för Viaplay.

Premier League ska också öka sina intäkter med 18 procent under den kommande treårscykeln, enligt den brittiska nyhetssajten Sportspro. Något som meddelades i höstas.

Banken Barclays och bryggeriet Guiness avtal med ligan ska stå för en stor del av ökningen av intäkterna, samtidigt som majoriteten av prisökningen ska komma från de internationella rättigheterna, skriver Dagens industri.

Enligt uppgifter till tidningen är Viaplay därför ute och säljer alla rättigheter som går för att täcka upp kostnaderna.

– Allt är till salu, säger en person med insyn i branschen.

Hård konkurrens

Om Viaplay skulle presentera nya samarbeten med deras rättigheter vore det heller inget nytt. I våras rapporterade streamingtjätten att de sålt 38 matcher av just åtråvärda Premier League till den amerikanska konkurrenten Prime Video, Amazons streamingplattform.

En match per omgång – ofta den tidiga lördagsmatchen – sänds därför under den nuvarande säsongen på plattformen, men fortsatt med Viaplays experter och kommentatorer.

Konkurrensen på den svenska streamingmarknaden har också blivit extra tuff med tanke på att även amerikanska jätten Disney – med stora sportvarumärket ESPN – gett sig in på marknaden efter att ha köpt rättigheterna till Europa Leauge och Conference Leauge.

Det var heller inte länge sedan Viaplay själva genomgick ett stålbad, där deras aktievärde kollapsade och räddades av en krisplan som det beslutades om under en extra bolagsstämma i början av 2024. Genom en nyemission tog franska Canal Plus och tjeckiska PPF över som storägarna från Schibsted.

Samtidigt dras Viaplay med skatteskulder kopplade till pandemin, enligt Dagens Media. Fyra av koncernens bolag uppges ha skulder på över 250 miljoner kronor, vilket har lett till att streamingbolaget har ansökt om en avbetalningsplan hos Skatteverket.

De fem största ägarna i Viaplay

Ägare

Innehav (%)

Groupe Canal+ SA

29,33

PPF Cyprus Management Limited

29,29

Nordea Funds

10,96

Exportkreditnämnden

1,85

Sissener AS

1,42

LÄS MER: Spelet bakom Frida Nordstrands comeback

LÄS MER: Viaplay ökar antalet abonnenter

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;