Tågkaoset tvingar SSAB att vidta åtgärder

Trafikverkets prognos sprack för när Botniabanan skulle kunna öppna – och nu fortsätter regnet att ösa ner i norr, samtidigt som stambanan i övre Norrland är avskuren på grund av urspårning. SSAB, som normalt kör tre fullastade ståltåg per dag mellan Luleå och Borlänge, tittar nu på alternativ: Närmast är det fartyg eller Inlandsbanan som ligger närmast tillhands.

Arkivbild på Stålpendeln från Green Cargo när den passerar Stugusjön i Skorped - på precis samma ställe som en tågurspårning just nu sätter stopp för all trafik. Foto: Kasper Dudzik
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Problemen började i söndags då ett godståg lastat med ammunition och litiumbatterier spårade ur vid Stugusjön i Skorped utanför Örnsköldsvik. Samtidigt har ”bakvägen” via Botniabanan drabbats av översvämningar, vilket fick Trafikverket att stoppa all tågtrafik där. Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo, sa till EFN att han räknade med att trafiken skulle komma igång på tisdagseftermiddagen. Men Trafikverkets senaste prognos är nu att tågtrafiken återupptas tidigast på måndag den 15 september.

SSAB tar till åtgärder

Detta tvingar storbolagen i norr att vidta åtgärder. SSAB:s presskommunikatör Tobias Wagner säger till EFN att man nu tittar på alternativ.

– Som jag sa till dig i måndags så har vi en buffert av stålämnen i Borlänge, vilket gör att vi inte än ser någon påverkan på produktionen. Men samtidigt tittar vi nu på fraktalternativ i form av sjöfart och järnvägsrutter, säger Tobias Wagner.

Det enda järnvägsalternativ som finns är Inlandsbanan, som kan hantera kortare tåg och axellaster upp till 22,5 ton. Det innebär att ”Stålpendeln” kan ta denna rutt, om tågen lastas om för att göras kortare och lättare.

Skeppar via Luleå hamn

Sjötrafiken som skulle kunna bli aktuell kommer i så fall ske via Luleå hamn. Det är idag är Sveriges femte största hamn med 600 fartygsanlöp och 8,5 miljoner ton gods som hanteras per år – men med kraftiga expansionsplaner framöver.

EFN har även sökt Boliden för en uppdatering om hur bolaget hanterar ”Kopparpendeln” som normalt går en dag mellan Rönnskärsverken och Helsingborg. Bolidens kommunikationschef Klas Nilsson säger till EFN att man inte har någon uppdatering från företagets håll, men att det för närvarande genomförs visst underhåll vilket reducerar behoven för stunden.

Se bildspel från tågurspårningen här!

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;