Näringslivet kräver: ”Klimatanpassa infrastrukturen”

Urspårning och regnkaos utanför Örnsköldsvik har gjort att godstrafiken mellan norra och södra Sverige just nu står helt stilla – undantaget de tåg som styrs om till Inlandsbanan. Och nu ryter näringslivet till: Kortsiktigt påverkar problemen svensk konkurrenskraft, och långsiktigt behöver infrastrukturen klimatanpassas med effektivare underhåll som görs i en snabbare takt. Det säger Ted Lundström på Näringslivets transportråd till EFN.

Tågurspårningen i Norrland påverkar svensk konkurrenskraft - och långsiktigt behöver infrastrukturen klimatanpassas. Foto: Mats Andersson/TT
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Stålpendeln från SSAB, Kopparpendeln från Boliden och flera andra transporter hindras av det järnvägskaos som sedan i söndags påverkar stora delar av svensk basindustri. Trafikverket påbörjade igår visserligen omledning via Inlandsbanan, men det är inte tillräckligt för att svensk industri ska kunna få fram sitt gods.

Läs även: Här är Sveriges värsta tågsträckor

Branschen börjar bli aningen luttrad, det menar Ted Lundström, som till vardags arbetar som logistikchef på stålföretaget Ovako, men som här uttalar sig i rollen som ordförande för Näringslivets transportråd.

Ted Lundström, ordförande för Näringslivets transportråd
Ted Lundström är ordförande för Näringslivets transportråd

– Tyvärr är transportköpare alltför vana vid störningar på järnvägen och har därför utvecklat rutiner och handlingsplaner för att hantera konsekvenserna på kort sikt. Även om svenska företag är oerhört duktiga på att se till att klara sina åtaganden mot kund så påverkar detta förstås konkurrenskraften, säger Ted Lundström till EFN.

Hela Sverige drabbas

Han poängterar att även om de nu aktuella störningarna är lokala så drabbas hela Sverige, då transportsystemet hänger ihop och flaskhalsar snabbt kan få nationella effekter. Han efterfrågar också bättre underhåll av infrastrukturen.

– Det som skett visar på hur viktigt det är att vi underhåller hela Sveriges väg- och järnvägsnät, inklusive de lågtrafikerade sträckorna. Men också att vi bygger in redundans i transportsystemet genom både omlednings- och omlastningsmöjligheter där alla transportslag kan samverka på ett effektivt sätt, säger Ted Lundström.

Transportsystemet avgörande

Han lyfter också fram det faktum att ett robust transportsystem är avgörande för att Sverige ska kunna nå EU:s klimatmål.

– Händelsen understryker dessutom behovet av att klimatanpassa infrastrukturen. SMHI:s beräkningar visar att fler skyfall och extrema väderhändelser kommer att drabba oss framöver, säger Ted Lundström.

Även brödbranschen drabbas

Helena Rönnmark, kommunikationschef på Polarbröd
Helena Rönnmark, kommunikationschef på Polarbröd

Förutom bolag inom metall-, skogs-, kemi-, och verkstadsindustrin så drabbas även Polarbröd av stoppet. Företaget har under senare år flyttat stora fraktvolymer till järnväg – men behöver nu tillfälligt använda andra transportslag.

– Vi är naturligtvis drabbade eftersom i har stora delar av såväl intransporter av råvaror som uttransporter av bröd på järnväg. Vi dirigerar nu tillfälligt om transporter från järnväg till lastbil. Konsekvenserna än så länge är begränsade. Inkommande varor har vi kontroll på veckan ut men vi behöver vidta åtgärder inför nästa vecka. Stoppet innebär naturligtvis fördyrningar för oss men vi prioriterar leveranssäkerhet före kostnadseffektivitet i detta läge, säger Helena Rönnmark, kommunikationschef på Polarbröd, till EFN.

Se även:

·         Fisktågens miljardfrakt hotas: ”Ingen har mer bråttom än en död fisk”

·         Efter branden: Polarbröd bryter ihop och kommer igen

·         Ny teknik ska öka kapaciteten på Malmbanan

·         Urspårningarna kostar miljarder

·         Uppgiften: Fixa Sveriges järnväg

·         Satsar på grönt stål i Västernorrland

·         Nya järnvägen en överlevnadsfråga

Se bilder från urspårningen i Skorped:

Bilder från urspårningen i Skorped utanför Örnsköldsvik. Foto: Mats Andersson / TT

Följ taggar

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;