Exportrekord för svenska dataspel
Svenska spelföretag ökade omsättningen med två miljarder kronor under 2024 jämfört med 2023. Svenska dataspel står därmed för tre procent av den svenska tjänsteexporten. Samtidigt har konjunkturen lett till många varsel och uppsägningar. Det visar en ny rapport från Dataspelsbranschen.

”Det svenska spelundret – du har bara sett början” var ett tv-inslag i EFN 2016, och faktum är att utvecklingen sedan dess har fortsatt. Under 2024 ökade omsättningen för svenska spelbolag med 6,4 procent till 36,8 miljarder kronor. Totalt omsatte den svenska branschen, inklusive dotterbolag i utlandet, 73 miljarder kronor. Det visar rapporten Spelutvecklarindex från branschorganisationen Dataspelsbranschen.
På tjugo år har den svenska spelbranschen mångdubblats – från 71 företag år 2005 till drygt tusen bolag under 2024. Enbart under 2024 startades 105 nya spelutvecklingsbolag.

”Utvecklingen kan nog kallas sensationell, få hade trott på något sådant 2005. Men det har inte bara varit solsken. Finanskrisen påverkade även oss, 2009 är det enda året i serien då omsättningen minskat. Ur det föddes digital distribution, egenpublicering och nya finansieringsformer som öppnat för dagens framgångar”, skriver Per Strömbäck, vd för Dataspelsbranschen, i rapporten.
Omsättningen drivs fortfarande av några få jättar – men den underliggande bredden växer. King har klart störst omsättning, följt av Mojang, Paradox Interactive, Embracer Group och EA Dice. Flest anställda i Sverige har dock Ubisoft Entertainment med 735 personer, något fler än EA Dice. Samtidigt står många små mikrobolag för en betydande del av den totala omsättningen.
"Siffrorna pekar uppåt"
– Det görs bra spel i Sverige som spelare från hela världen älskar. Det märks, särskilt nu när vi kan summera 2024 och se att siffrorna faktiskt pekar uppåt trots att det på många håll varit ett av branschens tuffaste år på länge, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen, i ett pressmeddelande.
Antalet anställda ligger i princip stilla, men 400–500 personer har varslats 2024–2025. Arbetskraftsinvandrare är särskilt utsatta och flera inom grafiska och designrelaterade roller står utan jobb. Samtidigt görs nyrekryteringar och rapporten slår fast att kompetensförsörjning fortsatt är en stor långsiktig utmaning.
Se gärna EFN:s inslag om dataspelstrender här:
Se även:
