Miljardframgångar för svenska pc-spel: "Imponerande"

Trots att spelbranschen globalt haft det fortsatt tufft under 2025, gör svenska pc-spel succé. Nya siffror visar att de svenska spelen sålde för ungefär 30 miljarder på spelplattformen Steam, som helt dominerar marknaden. Det är en femtedel av den totala försäljningen.
– Det är imponerande och visar att Sverige har en unik ställning i spelvärlden, säger spelhistorikern Martin Lindell till EFN.

"Sverige har en unik ställning i spelvärlden", säger spelhistorikern Martin Lindell (t.h.) På bilden syns även figurer från "The Midnight Walk" från Fast Travel Games.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Analysföretaget Alinea Analytics har nu släppt sin årliga rapport om spelåret 2025, och där syns stora svenska framgångar - särskilt inom segmentet pc-spel.

Hela 20 procent intäkterna på Steam kommer från svenskutvecklade spel. Där finns både etablerade spelserier som Battlefield 6 från Dice och Europa Universalis 5 från Paradox, och helt nya som Arc Raiders från Embark och Peak från indiestudion Landfall.

– Det är det här som gör Sverige så speciellt, blandningen av gamla klassiska titlar från större spelutvecklare och att det hela tiden kommer nya hits från mindre, nya studior, säger Martin Lindell, spelhistoriker och senor rådgivare på Embracer Group.

Steam har ungefär 75 procent av marknaden för pc-spel. Steam är inte bara en sajt för försäljning, utan även ett community för recensioner och diskussioner om spel. Det är summan av allt det som gör att Alinea Analytics kan räkna ut marknadsandelar för svenska spel.

Arc Raiders
Arc Raiders från Stockholmsbaserade Embark vann pris på Game Awards och uppskattas ha sålt 6,7 miljoner exemplar under 2025. Bild: Embark
The Midnight Walk
The Midnight Walk fick pris på Game Awards för bästa AR/VR-spel. Spelets figurer byggdes först för hand, och digitaliserades därefter. Bild: Fast Travel Games
Peak
Indiespelet Peak är en av 2025 års stora. Oväntade spelframgångar. Från stockholmsbaserade Landfall, som gjort spelet tillsammans med en studio i USA. Spelet uppskattas ha sålts i 13,5 miljoner exemplar. Bild: Landfall

Fina priser till Sverige

Analysfirman uppskattar att Steam sålde spel för 17-18 miljarder dollar under 2025. Det betyder att svenska spel drog in ungefär 3,5 miljarder dollar, alltså drygt 30 miljarder kronor. Siffran är svår att säga exakt, för i summan ingår även försäljning av saker inne i spelen. Men det är ändå imponerande siffror.

– Ja, och det finns fler indikationer på att våra spel håller fortsatt hög kvalitet. På Game Awards, som brukar beskrivas som spelvärldens Oscars, gick tre priser till svenska spel, säger Martin Lindell.

Det var Battlefield 6 som fick pris för bästa ljud, Arc Raiders som blev bästa multiplayer och indiespelet The Midnight walk som blev bästa VR/AR-spel.

Samtidigt är bilden av svensk spelutveckling inte bara ljus. Under 2024 och 2025 varslades enligt Dataspelsbranschen 400-500 personer i branschen och flera spelstudior gick i konkurs.

"Har nått kritisk massa"

– Globalt har branschen haft problem de senaste åren. Man trodde att uppgången under pandemin skulle fortsätta och därför överinvesterades det i spelutveckling. När spelen sedan inte slagit igenom eller blivit färdiga så fort som man hoppats, fungerar inte verksamheten helt enkelt. På så sätt är nedgången helt logisk, och kanske nödvändig, säger Martin Lindell.

– Men jag skulle ändå säga att Sverige klarar sig bra jämfört med i stort sett alla andra länder. Våra framgångar sticker ut, vi ligger långt framför länder som Frankrike och Storbritannien.

Vad beror det här på?

– Det låter klyschigt, men vi har nått en kritisk massa där det finns så mycket erfarenhet och talang att vi både håller i utvecklingen av etablerade titlar och hela tiden lyckas producera nya spel som folk runt om i världen vill spela. Inget tyder på att det kommer förändras, säger han.

Martin Lindell
– Det som gör Sverige speciellt är blandningen av gamla klassiska titlar från större spelutvecklare och att det hela tiden kommer nya hits från mindre, nya studior, säger spelhistorikern Martin Lindell. Foto: Embracer Group

24 miljoner sålda Battlefield 6

Exakta försäljningssiffror för hela spelbranschen är annars svåra att få, särskilt för spelkonsoler där de tre stora plattformarna Playstation (ägs av Sony), Xbox (Microsoft) och Switch (Nintendo) inte är lika öppna med siffror. Särskilt Nintendo är notoriskt snåla med att dela statistik. Från mobilspelsvärlden är det ännu svårare, särskilt som en stor del av intäkterna i de spelen kommer från försäljning inne i spelen, inte från försäljning av själva spelen.

Spelmarknaden ser ut ungefär så här: mobilspel har 50 procent av marknaden, konsolspel lite drygt 25 procent och pc-spel knappt 25 procent. Även om det inte finns lika tydliga siffror för konsolvärlden som pc, finns det ändå siffror som indikerar svenska framgångar även där.

Alinea Analytics beräknar att Battlefield 6 sålt ungefär 24 miljoner spel på samtliga plattformar. R.E.P.O (ännu ett svenskt indiespel) 14,5 miljoner och Peak 13,5 miljoner. Split fiction från Josef Fares studio Hazelight landar på 9,5 miljoner och Arc Raiders på 6,7 miljoner.

Vad som är svenskt eller inte ska man kanske också ta med i beräkningen. Battlefield 6 är till exempel inte längre enbart utvecklat av Dice i Stockholm utan även av Ripple Effects i Los Angeles (studion hette tidigare Dice L.A och ägs precis som Dice av Electronic Arts). Europa Universalis utvecklas visserligen under svensk ledning, men inte i Stockholm utan Spanien. Peak görs i samarbete mellan Stockholmsbaserade Landfall och Aggro Crab i Seattle.

– Fast det förändrar inte den övergripande bilder, 2025 verkar ha varit en massiv framgång för svenska spelutvecklare, säger Martin Lindell. 

Se gärna EFN:s tidigare inslag om dataspelstrender här:

Se även:

Följ taggar

Thomas ArnrothRedaktör Linköping EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;